Det som har hänt under tisdagen vid urspårningsplatsen norr om Gällivare är att Statens Haverikommission har fortsätt sin undersökning. De 27 oskadda malmvagnarna bakom de skadade vagnarna har transporterats bort.
När vi pratar med Anders Lindberg, LKAB:s presschef, strax innan 14-tiden har han precis lämnat olycksplatsen.
– Statens Haverikommission styr röjningsarbetet kan man säga. De vill leta spår. Nu håller man på att dra bort loket och de oskadda vagnarna som var framför haveriplatsen med ett dieselväxellok som har kommit från Kiruna, säger Anders Lindberg och fortsätter:
– Haverikommissionen vill att man ska dra det bara någon decimeter för att kunna titta på alla sidor av hjulen och så. Man söker spår.
Men de skadade vagnarna och rälsen har LKAB:s bärgningsstyrka, som ska genomföra röjningen, inte fått röra än. Det är Haverikommission som tar det beslutet när dessa ska röjas.
– Vi hoppas att vi ska få röjningstillstånd så att vi även kan ta bort vagnar som är skadade och ligger på platsen. Men även där kan det hända att Haverikommission vill att vi ska ta det lite försiktigt så att de kan se bitar. Vi har bråttom, vi vill komma i gång. Men de är de som styr, så vi tar det pö om pö.
Kan ni få ett sånt tillstånd under tisdagen?
– Kanske, men då måste man upp med belysningsmaster för det börjar ju skymma redan nu så snart är det mörkt.
Hur lätt är det att få fram belysningsmaster till olycksplatsen?
– Det pågår just nu en dammsugning på stan efter all möjlig utrustning. Det är en utmaning, men det kan gå att ordna. Det är sånt vi håller på att planera och det kan gå att komma i gång i kväll (läs tisdag).