Linan lossnade från trumman - polis och åklagare misstänker arbetsmiljöbrott

Linan hade lossnat i hela sin längd från lintrumman på den mobila kranen. Därför dödsstörtade de två arbetarna 100 meter ner i gruvschaktet.Polis och åklagare utreder nu om någon har brustit i ansvar.

Per-Erik Lindvall, teknikdirektör vid LKAB.Foto: thord nilsson

Per-Erik Lindvall, teknikdirektör vid LKAB.Foto: thord nilsson

Foto: THORD NILSSON / SCANPIX

GÄLLIVARE2010-05-21 06:00

- Vi använder både våra egna kunskaper och externa kunskaper för att utreda vad orsaken. Parallellt med polisens, Arbetsmiljöverkets och NCC:s utredningar kommer LKAB att göra en fördjupad teknisk undersökning av mobilkranen och den utrustning som användes vid olyckan, säger Per-Erik Lindvall, direktör för teknik- och affärsutveckling vid LKAB.
Tisdagens dödsolycka i LKAB:s gruva i Malmberget skedde vid bygget av den nya huvudnivån på 1 250 meters djup. Första delen ska tas i bruk redan i år.
Alla kranbilar kontrolleras
- Linan hade inte gått av vad vi kan se, det finns inga rester av lina på trumman. Den har glidit av trumman och normalt ska den vara fastsatt i trumman. Den ska vara förankrad, man ska aldrig rulla ut den till slutet. Om sådant händer och den gränsen passeras så ska ändå vajern sitta fast, säger Per-Erik Lindvall.
Tills vidare är allt arbete med liknande arbeten i mobila kranar stoppat. Alla kranbilar ska genomgå kontroller innan fortsatt arbete.
- De ställs undan tills vidare. Vi drar inte i gång förrän vi har kontroll och trygghet. Vi bygger ju ny huvudnivå i Kiruna också, säger Per-Erik Lindvall.
Företaget som anlitades vid projektet är ett lokalt företag i Gällivare.
- Vi har anlitat det många gånger. Kranförarna har en gedigen utbildning med speciellt förarbevis och det krävs en rejäl kapacitet för att köra kranbil. Man kan aldrig utesluta handhavandefel, men så här långt tyder det me sta på tekniska brister, säger Per-Erik Lindvall.
Stöd till offrens anhöriga
Alla entreprenörer är skyldiga att följa LKAB:s regelverk, säger Lindvall.
- Det finns en långvarig tradition av säkerhetsarbete och vi värnar om arbetsmiljön.Både företag och anställda har ansvar för att arbeta på ett säkert sätt och påtala risker och tillbud, exempelvis droghantering har vi slumpmässiga kontroller av alla som arbetar i gruvan, säger han.
LKAB erbjuder krisstöd till samtliga anställda som behöver det. När det gäller stöd för offrens anhöriga, säger Lindvall, att det i första linjen är entreprenörsföretaget som tar huvudkontakten med dem.
- Vi från LKAB:s sida erbjuder, i den mån de önskar det, stöd och hjälp. Även ekonomiskt i den mån det behövs, eftersom vi har mer resurser, säger Per-Erik Lindvall.
Produktionen i gruvan pågår som vanligt. Omkring 250 personer arbetar ovan jord och 250 under jord.
Omplaceringar
Dödsolyckor i gruvmiljö kan leda till önskan om omplacering till ovanjordsarbete, vilket Per-Erik Lindvall, har förståelse för.
- Alla reagerar vi på olika sätt. De allra flesta tycker det är ett bra ställe att jobba på, men vi har en beredskap för dem som behöver hjälp och oaktat vad det beror på så försöker vi alltid vara behjälpliga vid byte av jobb.
Polisutredningen leds av åklagare Stig Andersson i Östersund. Förhör har hållits med kranföraren och vittnen till olyckan. Det finns misstanke om arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död.
Arbetsmiljöverkets utredning tar en månad eller mer.
- Förundersökningssekretess råder. Vi har ställt krav till LKAB om ett oberoende besiktningsorgan som är ackrediterat. Vi har förjbudit dem att anlita det företag som tidigare besiktigat kranbilen. Vi gör en händelseanalys och tar det stegvis, säger Anita Israelsson, vid Arbetsmiljöverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om