Lastbilschauffören Frida fast i timmar i Muorjevaarabacken

Hon satt hjälplös i halkan i Muorjevaarabacken i flera timmar. Lastbilschauffören Frida Simonsson är kritisk till att Trafikverket inte löste vägunderhållet bättre.
– Det har varit lite kaos i dag och jag tycker det är dåligt. Det här hade de kunnat förutse redan på måndag kväll, säger hon.

Frida Simonsson tog sig inte långt upp efter isen i Muorjevaarabacken med sin lastbil.

Frida Simonsson tog sig inte långt upp efter isen i Muorjevaarabacken med sin lastbil.

Foto: Privat

Gällivare2025-01-14 17:00

Trots att den olycksdrabbade Muorjevaarabacken har byggts om är den fortfarande något av en lastbilsfälla när blixthalkan slår till. Larmen om långtradare som antingen glidit av vägen eller som inte kunde köra på blankisen duggade lika tätt som det kalla regn som föll över E10 norr om Överkalix under tisdagsförmiddagen.

En av chaufförerna som drabbades var Frida Simonsson från Boden. Hon kör transporter åt Fomab och var på väg från Luleå till Kiruna med gods.

– Redan tidigt på morgonen hade jag på känn att det kunde sluta så här. Det började regna i Hakkas och väglaget blev sämre. Men jag tänkte att om jag bara tar mig upp för Muorjevaarabacken så är det lugnt, säger hon.

undefined
Frida Simonsson tycker att Trafikverket kunde skött vägunderhållet bättre.

Den klassiska backen är belägen mellan Gällivare och Svappavaara, en lång och seg slakmota där ett bra grepp vintertid är ett måste.

– Jag kom inte långt så gick hjulen bara runt, trots att jag hade dubb. Det var ren blankis.

Klockan var strax efter 8.30. Bärgningsbilarna hade fullt upp så Frida fick vänta ett bra tag innan hon fick hjälp upp på krönet. I en parkeringsficka kunde hon sedan invänta sandning av vägen, och vid 14.30 hade hon lossat i Kiruna.

Under väntetiden hann hon med att ringa till Trafikverket och skälla av sig det värsta.

– Jag förstår ju att det inte är lätt alla gånger när det svänger i vädret. Men det här hade Trafikverket kunnat förutspå redan på måndag kväll med tanke på väderprognosen. När det ska gå från minus 20 till plus fem och det dessutom ska vara nederbörd, då borde de varit ute tidigare med sand eller salt. Som vintrarna ser ut nu måste de ha beredskap hela tiden, säger Frida Simonsson.

Hon påpekar att det inte bara är uppför som väglaget på E10 är vanskligt.

– Det är minst lika farligt nedför Muorjevaarabacken.

Fredrik Olofsson, sektionschef för vägunderhåll vid Trafikverket i Norrbotten, är delvis självkritisk.

– Det kan ligga något i det hon säger. Vi hade säkert kunnat vara ute tidigare med sanden, jag utesluter inte det. Men det är inte helt enkelt att förebygga halka med sand. Den kan försvinna innan halkan slår till, säger han.

undefined
Fredrik Olofsson, Trafikverket.

Det bästa vapnet, saltet, får Trafikverket inte använda.

– Vi har en överenskommelse med samebyarna att inte använda salt efter E10 norr om Gyljen efter den 30 november, eftersom det lockar upp renarna på vägen. När det gäller att förebygga halka så är saltet helt överlägset, säger Fredrik Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!