Lägre pris önskas för att öka antalet flygresenärer

Kommunstyrelsen beviljade extra pengar för utbyggnaden av centrala skytteanläggningen, men uppmanade dem att vidta åtgärder då de överskridit budgeten med 3,5 miljoner. Flygtrafiken har problem med få resenärer och kommunen vill se sänkta biljettpriser.

Lapland airport - Gällivare flygplats.FOTO: Maria Ödalen

Lapland airport - Gällivare flygplats.FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

GÄLLIVARE2010-11-23 06:00
"Dåligt och slarvigt" säger kommunalrådet Tommy Nyström, om utbyggnaden av skytteanläggningen vid Koskullskulle, som överskridit budgeten med 3,5 miljoner. Vid gårdagens kommunstyrelsemöte uppmanades ledningen för service- och tekniknämnd och förvaltning att redogöra för överskridandet. Ett lokalt företag har arbetat på löpande räkning och slutnotan kommer att landa på minst 7,5 miljoner.
Lägre biljettpriser
- Kommunstyrelsen har använt sin uppsiktsplikt och uppmanat dem att vidta åtgärder och återrapportera till kommunstyrelsen. De har fått redogöra för vad som hänt och de har svårt att förklara sig. Vi kan inte stänga skytteanläggningen, för att de har hanterat frågan på ett väldigt dåligt och slarvigt sätt, vi måste fullfölja utbyggnaden, säger kommunalråd Tommy Nyström.
Frågan om flygtrafiken till och från Gällivare var en punkt på dagordningen, som lyftes ut till kommunikationsutskottet. Frågan är hur passagerarunderlaget kan förbättras. NextJet trafikerar Gällivare med mellanlandning i Kramfors, deras motiv är att förbättra passagerarunderlaget och möjliggöra resande för boende i Mellansverige. Restiden blir då upp till 2,5 timme.
Kommunen vill se lägre biljettpriser för att få fler resenärer och även ha kortare flygtid. Magnus Ivarsson, vd för NextJet, har två alternativ för framtiden. Alternativ ett är att utöka antalet turer på sträckan till två ytterligare dubbelturer varje vecka med en väsentligt lägre prisbild. Samtliga stolar ska säljas för 599-799 kronor. Dessa extra turer kan sättas in på fredagar och måndagar.
Mindre flygplan?
Om kommunen inte vill arbeta efter detta alternativ så kommer NextJet att upphöra med mellanlandningar i Kramfors och flyga direkt till Stockholm, men då måste de höja biljettpriserna och sätta in en mindre flygplanstyp, en SAAB 340, 33 passagerare. Detta alternativ vill NextJet undvika. De förordar alternativ ett och tror att en aktiv marknadsföring, i samarbete med kommunen, ska leda till ökat antal resande och inom en snar framtid, hoppas de nå målet att införa trafik med jetflygplan.
- Vi kräver bara att de ska följa avtalen och det ska vi diskutera på arbetsutskottet, säger Tommy Nyström.
NSD har förgäves sökt sot-nämndens ordförande, samt förvaltningschef, för kommentar omkring skytteanläggningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!