Det enda som hörs när motorn till den eldrivna postbilen slagits på, är ljudet från backvarnaren, eftersom backväxeln ligger i. Själva motorn ger inte ett ljud ifrån sig.
- Knastret från hjulen mot gruset är det enda som hörs när man kör, förutom vinden. Den här bilen är fantastisk att köra, säger brevbäraren Håkan Harila, som i 37 år delat ut brev och paket.
Posten ska sänka sina koldioxidutsläpp med 40 procent, räknat från 2009 års nivå fram till 2020. Det blir en hel del koldioxid, eftersom bara körningarna som utgår från Gällivarekontoret uppgår till 100 000 mil om året.
Redan i dag använder Posten eldrivna fordon, men den nya eldrivna personbilen som Gällivarekontoret fått i uppdrag att testa är unik i sitt slag.
Bara gott
Förutom några justeringar i kupén, såsom förarstolens höjd, har brevbärarna bara gott att säga om bilen.
För att klara det kalla klimatet, har man visserligen installerat en dieselvärmare, men själva körningen går helt på batteri. Som längst kan man köra nio mil på en laddning.
- Många distrikt skulle klara sig på det, säger Harila. Men vi kör ju inte till Nattavaara med elbilen, det blir för långt.
Posten i Gällivare har en blandad maskinpark. Tio bensinbilar som är i trafik ska snart bytas ut mot dieselbilar. När elbilen gör fullskalig entré är oklart. Förmodligen kommer det att dröja länge ännu, men testerna görs för att Posten ska få mer erfarenhet av elfordon.
- Jag har ett annat körsätt i den här bilen. Man får full effekt på en gång, när man trycker på gasen, säger Håkan Harila.
Hur är det annars att köra en högerstyrd bil?
- Det är inga problem, man vänjer sig fort, säger Harila.