Enligt Maria Heldeskog, marknadschef på Top bostäder, använder sig fastighetsbolaget av en modell som gör att personer måste logga in en gång per år för att den som står i bostadskön inte ska förlora sin kötid.
– Det har att göra med att vi inte får spara kunduppgifter i samband med GDPR. När kunden loggar in så har vi rätt att spara uppgifterna ytterligare ett år, säger hon.
För lite mer än en månad sen bytte fastighetsbolaget till en ny hemsida men det är enligt Maria Heldeskog inte anledningen till att folk förlorat kötid.
– Vi vet ännu inte om det är kunder som förlorat ködagar men vi tar det på allvar och det är därför som vi valt att utreda det här, säger hon.
En teori som Top bostäder och deras leverantör arbetar utefter är att felet kan ha uppstått i samband med det kommunala fastighetsbolaget, i juni månad, flyttat över fastighetsbolagets bostadskö från lokala servrar till en molntjänst.
– Det vi kan se är att det inte finns något fel i kopplingen mellan hemsidan och fastighetssystemet. Det funkar på samma sätt som tidigare bara det att bostadskön nu istället ligger i molnet för att vara sparat lokalt på en av kommunens servrar, säger Maria Heldeskog.
Om det är så att kunder gallrats ur bostadskön har Top bostäder tittat på lösningar för att kunna återinsätta de drabbade i bostadskön.
– Det är såklart så att ingen kund som ska drabbas negativt av det här, säger Maria Heldeskog.