Trafikverkets mål är att avveckla 130 byggnader per år, fram till år 2013.
"Gällivare överliggning" är en kulturhistoriskt intressant byggnad, som står på tur för rivning. Byggnaden har tre våningsplan och är sammanbyggd med lokstallet. Här finns 20-talet övernattningsrum med wc och dusch.
"20 fina ettor"
Börje Johansson, ordförande i barn-, utbildning- och kulturnämnden, är kritisk till Trafikverkets planer.
- Det är fullständigt vansinnigt att riva fungerande byggnader när vi har brist på bostäder. "Överliggningen" har hotellstandard med 20 fina ettor, som kan användas som studentbostäder. Det är underligt att inte fler järnvägsbyggnader bevarats, det är kultur och industriminnen. Snart har vi nya tågoperatörer på Malmbanan och byggnaderna blir troligen värdefulla för kommande aktörer, säger han.
Tre banvaktarstugor i Gällivare och elva i Kiruna är rivningshotade redan i sommar.
- Märkligt med tanke på att LKAB betalar Trafikverket en halv miljard för att trafikera Malmbanan. Stadsarkitekten i Kiruna tycker det är bedrövligt och begär nu en motivering för varje banvaktarstuga, det tänker vi också göra.
Kultursekreterare Lars Israelsson anser att byggnaderna är kulturhistoriskt intressanta och bör bevaras för eftervärlden.
- Det är helt obegripligt att riva det bästa huset, "Överliggningen", som har fantastiskt fina rum. Hembygdsföreningen har använt det som vandrarhem. Det är bättre att sälja det, då bevaras det. Malmbanan är den absolut viktigaste tågsträckan i Sverige, på grund av malmtransporterna. Den ingår i Norrbottens teknologiska megasystem.
"Satsa på kärnverksamhet"
Trafikverket hänvisar till det uppdrag det har från reg-eringen.
- Vi måste effektivisera och minska kostnaderna, satsa mer pengar på drift och utveckling av den moderna järnvägen. Trycket på järnvägen har ökat väldigt de senaste åren och flera operatörer kommer i samband med Pajala gruvbrytning. Vi måste lägga skattemedel på rätt saker, säger handläggare Jon Rackner.
Han säger att Trafikverket samråder med kommunerna och Riksantikvarieämbetet.
- Vi ska inte riva alla banvaktarstugor, men många är inte tillgängliga, de ligger på fel sida av järnvägen och är inte åtkomliga. Man får inte ta sig dit om man inte har en särskild utbildning. "Överliggningen", byggd på tidigt 1900-tal är inte så fin. Där krävs åtgärder om man ska sätta den i drift.
- Överliggningen ligger mycket nära järnvägen och kan inte användas för bostadsändamål, med tanke på elsäkerhet, trafiksäkerhet och buller. I källaren finns mycket teknik, elinstallationer, det är inte så lätt att sälja huset. Trafikverket är inte till för att tillhandahålla bostäder eller föreningslokaler. Vi måste se till vår kärnverksamhet, säger Jon Rackner,