Kris på flera av Gällivares skolor

Det finns problem även på andra skolor i Gällivare kommun. Skolinspektionen har i september handlagt ett ärende om stökig skolmiljö på Sjöparksskolan och Hedskolan upplever oro i klassrummen sedan assistenter tagits bort.

Foto:

GÄLLIVARE2012-10-10 05:30

Många elever upplever brist på arbetsro i skolorna. Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Det säger skollagen. Arbetsmiljölagen gäller även eleverna som ska ha en god arbetsmiljö utan buller, stress och kränkningar.

Hårdnande besparingskrav
I Gällivare kommuns skolor har arbetsmiljön försämrats sedan besparingskraven hårdnat. Från Hedskolan rapporteras om oro i klassrummen som ökat sedan assistenter sagts upp. Nyligen behandlade Skolinspektionen en anmälan mot Sjöparksskolan som upplevs ha en dålig arbetsmiljö. "Väldigt stökig och eleverna har inte tillgång till behöriga lärare." Skolinspektionen lämnar anmälan till Gällivare kommun för utredning och eventuella åtgärder.

Från Mariaskolan larmar personalen om för stora barngrupper. Lekredskap och bänkar i så dåligt skick att barnen får stickor i händerna. Fritidshemmen får allvarlig kritik från revisorerna. Barngrupperna är för stora och det pedagogiska innehållet utarmas. 2011 hade Sjöparksskolan 75 barn på 2,5 anställda.

"Vi måste ha mer resurser"
Besparingarna har gått för långt, det anser till och med ordförande i barn- utbildning- och kulturnämnden, Börje Johansson (S).

- Vi har en budget att hålla oss till och under flera år överskreds den, nu har vi stramat upp budgeten vilket är vårt politiska uppdrag, men vi har en budget som är för snålt tilltagen. Vi har en diskussion inom förvaltningen hur vi ska lösa frågan. Vi måste ha mer resurser. Vi måste ta en diskussion med kommunstyrelsen. Det visar inte minst skolstrejken på Tallbackaskolan visat, säger Börje Johansson.

Att återanställa assistenterna, tror dock inte Börje Johansson på.

- Det handlar om en större fråga. Många assistenter var outbildade och fick ta hand om de svåraste barnen. Vi måste göra om hela systemet med pedagogiskt utbildad personal, säger han.

FAKTA

Skolmiljön

µ Enligt skollagen ska utbildningen utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero.

I Arbetsmiljölagen finns bestämmelser om kraven på en god arbetsmiljö. Skolbarn ska ha en god ljudmiljö, en god psykosocial miljö och inte utsättas för kränkningar och mobbning.

µ Rekommenderade ljudnivåer i svenska skolor och förskolor är 30 decibel i bakgrundsljud. Under lektionstid bör ljudnivån i bakgrunden inte överstiga 35 decibel. Barnen ska kunna höra och förstå vad läraren säger. Hänsyn bör även tas till om det finns barn med nedsatt hörsel, då måste ljudnivån vara ännu lägre. I klassrum ligger ofta ljudnivåerna mellan 50 och 70 decibel.

µ Ljudnivån i skolor och förskolor är ofta så hög att det är svårt för normalhörande att samtala. Bullret har ett flertal negativa effekter på barnen, bland annat vad gäller läsförmåga, inlärning, koncentration och problemlösningsförmåga. Vid riktigt höga ljudnivåer finns också en ökad risk för tinnitus eller hörselskada.

Källa: Skollagen, Arbetsmiljölagen, Folkhälsoinstitutet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!