Kommunens satsning på digitala lösningar

Nya digitala tjänster ska underlätta kommunikationen vid driftstörningar. "Ett snabbt sätt att meddela folk att det är ett problem", säger Andreas Pääjärvi.

Gällivare kommun satsar på digitala lösningar.

Gällivare kommun satsar på digitala lösningar.

Foto: Monica Olofsson

Gällivare2019-07-07 09:09

Gällivare kommun planerar att införa en SMS-tjänst för driftstörningar som ska underlätta kommunikationen vid oförutsedda händelser. Det innebär en möjlighet att kunna nå enskilda individer snabbare och med större precision.

– Det går ut på att utsedda användare i kommunen direkt via systemet kan skicka ut sms till befolkningen om någonting händer. Ett snabbt sätt att meddela folk att det är ett problem, säger Andreas Pääjärvi, säkerhetschef på Gällivare kommun.

På en karta ringas det drabbade området in, en villa, ett kvarter eller en hel stad, och en varning landar i inkorgen hos berörda.

– Man kan snabbt skicka ut information till specifika områden, systemet hämtar alla registrerade telefonnummer i det markerade området, säger Andreas Pääjärvi.

Medborgarna kommer också ha möjlighet att själva registrera sitt telefonnummer på webben och finns ingen mobiltelefon registrerad ringer systemet upp på fast telefoni och läser upp varningen. Tjänsten väntas tas i bruk under augusti.

Gällivare kommun har också lanserat en omsorgsapp med information och bilder från olika aktiviteter. Appen riktar sig främst till anhöriga på de olika boendena på Enen, Älvgården, Forsgläntan och Hedgården.

– Många har anhöriga som kanske inte bor på orten och som inte tror att vi gör några aktiviteter. Det är här vår chans att visa dem att vi hittar på många olika saker och aktiviteter, säger enhetschef Eva-Lis Sagelind.

– Via appen kan anhöriga även titta på matsedeln och få kontaktinformation. Där kan vi också skicka inbjudan till vår sommarfest, säger Eva-lis Sagelind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om