Resorna har varit många kring Gällivares flygtrafik. I slutet av september meddelade NextJet att de skulle sluta flyga mellan Gällivare och Arlanda efter att den näringslivsägda avtalspartnern Fly Lapland gått i konkurs. Ett glapp på en och en halv månad hotade då flygtrafiken, något som snabbt åtgärdades när NextJet ett par dagar senare tog på sig att fortsätta trafikera tills det att upphandlingen var slutförd den 19 december.
Läs mer: Gällivare kan stå utan flyg
Nu står det klart att det är NextJet själva har kommit in med en anmälan för kommersiell trafik - denna gång utan avtalspartner. Anmälan gäller över nära tre år, till den 26 oktober 2019, och innebär varken ensamrätt eller ersättning från trafikverket. Därför har den upphandling som så skyndsamt påbörjades i september avbrutits.
– De gjorde en kommersiell anmälan, och i förordningen står det att om du lägger ut en upphandling och de har för avsikt att flyga utan ersättning och uppfyller trafikplikt, så är vi skyldiga att godkänna den bedömningen, säger Håkan Jacobsson, utredningsledare på Trafikverket till NSD.
NSD har sökt NextJet utan framgång, men Håkan Jacobsson på Trafikverket menar att flygbolaget angett att de sett ett ökande resande.
– Vi har ställt några frågor, och det är ju naturligtvis om huruvida de har bättre förutsättningar att flyga nu än vad de själva beskrev för ett tag sedan. Och de säger att resandet ökar, vilket det faktiskt gör.
Det har pratats en del om att NextJet har skulder, hur ser ni på det?
Vi tittar inte på skulder i det här avseendet utan vi ställer den där frågan. Vi ska egentligen vara neutrala så länge de uppfyller kraven på EU-lufttrafik.