Det är utvecklingsbolaget Ávki som tar över driften av Gällivare Turistbyrå. Avtalet, som är värt 3,6 miljoner kronor, avser perioden 2018 till 2020. Arbetet med att hitta personal att rekrytera är redan i full gång.
– Det känns otroligt inspirerande att få en tydligare roll i besöksnäringen i Gällivare. Vi har genomfört satsningar på upplevelsebaserade tjänster och känner att det här är helt rätt steg att ta för oss, säger Mattias Berglund, vd på Ávki.
Tanken är att Turistbyråns butik ska utvecklas med mer lokalproducerat samtidigt som företagets fokus kommer att ligga på att föra fram orten som en unik plats i Sápmi med närhet till natur, kultur och ett starkt näringsliv.
– Vi ska ta vara på potentialen i samisk turism, Turistbyrån är till för alla; ortsbor, besökare, turistentreprenörer och för dem som bara vill veta vad som händer, vi ska göra vårt bästa för alla grupper, säger Mattias Berglund.
Ávki har länge arbetat för att skapa mer affärer, i dagarna lanseras till exempel en popup-butik.
– Genom att använda konceptet i Turistbyrån kan vi ha temaveckor, ett intressant komplement till befintlig handel även för Gällivareborna.