"Kan kosta människoliv"

Kritiken mot E10:an är massiv från yrkeschaufförerna. I veckan fick en åkare ringa in polisen.
–När man kommer till Gällivare är det sällan sandat eller plogat, sägerLars Rönnlund

Väg E10 trafikeras av stora mängder tung trafik och är mycket trafikfarlig på förvintern då väglaget är moddigt och halt.

Väg E10 trafikeras av stora mängder tung trafik och är mycket trafikfarlig på förvintern då väglaget är moddigt och halt.

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2013-10-28 18:32

Lars Rönnlund har varit yrkeschaufför i tio år. Han bor i Överkalix och färdas dagligen på E10:an.

– Jag fraktar järnskrot åt LKAB. Den tunga trafiken börjar rulla vid fyra-fem på morgonen. När man kommer till Gällivare är det sällan sandat eller plogat. Trafikrytmen är hetsig, personbilarna ska fram till varje pris och det kan kosta människoliv.

Förra veckan blev han stående med långtradaren i två timmar vid Hakkas och Skröven i väntan på sandbilen.

– Jag hade ingen kontroll över fordonet. Vägunderhållet är under all kritik. I dag är det stora problem med slask som lyfter upp bilen på ena sidan, säger Rönnlund.

Polisanmälde situationen

Lastbilschaufför Glenn Kronvald anser att vägen är livsfarlig.

– Man kan dra ett snöre efter vägen vid Lappesuando. Kiruna kommun plogar bra. Gällivare plogar dåligt. Detta urusla väglag har jag och mina kolleger haft år från år. Det är fruktansvärt. Det känns inte säkert när det inte är plogat och hyvlat, men attans på Kirunasidan där plogas det bra.

– Jag tror varenda yrkeschaufför håller med mig. En chaufför ringde polisen i förra veckan. Han kände sig nödd och tvungen. Är det ingen annan som tar tag i det här så måste polisen försöka bromsa upp folk. Man halkar omkring på vägen som en tvål i ett badkar. Det handlar om oss alla, mina och dina släktingar, våra barn och kolleger. Vägen är livsfarlig när den inte plogas och sandas.

Nya standardkrav i vinter

Trafikverkets projektledare Torbjörn Lennelöv säger E10 har samma standardkrav i Gällivare och Kiruna.

– Det ska inte skötas sämre än i Kiruna. Tidigare har vi inte haft samma standardkrav men nu är det exakt samma krav. Det är väldigt besvärliga väderförhållanden nu när vintern precis börjat, säger Lennelöv.

Nya entreprenören NCC har jour dygnet runt. Startkriteriet är två cm snö på körbanan. Sandning sker när friktionsvärdet är 0,25.

– Man ska ploga på ett sådant sätt att det aldrig uppstår avjämningsbehov på vägen, samtidigt måste man ha i åtanke att vissa partier av vägen har spår och ojämnheter i beläggningen som inte går att få bort med vinterunderhåll. Det finns ett inbyggt problem med vägen. Den är för smal i förhållande till mängden trafik. Just nu är det jättefarligt att vara ute på vägarna. Det gäller som trafikant att vara jätteförsiktig eftersom väderleken skiftar så fort. När vi får stabil vinter blir det bättre, säger Lennelöv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om