Enligt en undersökning gjord 2011 bland Gällivares företagare är de största problemen i kontakten med Gällivare kommun för långa handläggningstider, nonchalans och för mycket byråkrati. I synnerhet miljö- och byggkontoret med tillhörande nämnd pekas ut som en ren katastrof och anklagas för att sakna kompetens. Med kommentarer som att byggnadsnämnden är en bromskloss som försvårar för företagen är betyget allt annat än positivt. Något som miljö- och byggnämndens ordförande Ulf Normark (S) ser mycket allvarligt på.
- Det är bara att konstatera att vi måste ta dessa kommentarer på allvar och göra något åt det som kritiseras, säger Ulf Normark.
Mia Edin, verksamhetschef för Företagsbolaget, är inte förvånad över undersökningens resultat utan menar att åsikterna som framkommer är sådant som funnits under en lång tid.
Dialog viktigt
- Det har under många år funnits en stor irritation riktad mot miljö- och bygg bland företagarna. Rent generellt sett verkar många känna att miljö- och bygg inte jobbar för att lösa de problem som uppstår, säger Mia Edin.
Som företrädare för näringslivet i kommunen vill Företagsbolaget bidra till en bra kommunikation mellan företag och kommun. Mia Edin menar att en öppen dialog är oerhört viktigt för att förbättra kontakterna mellan parterna.
- Det är ett komplext problem men det viktigaste är att det finns en öppen dialog och en vilja till diskussion mellan båda parterna. Har man bara en bra kontakt från början så brukar det mesta lösa sig, säger Mia Edin.