Från mitten av mars har Ica Kvantum i Gällivare haft tekniska problem - ett problem de själva inte visste om förrän alldeles nyligen. Igår hörde nämligen flera chockade kunder av sig till mataffären efter att ha sett samtliga summor från den senaste tidens inköp dras från deras konton. På Facebook skriver Ica Kvantums personal att orsaken är att inga köp debiterats från mitten av mars och framåt.
"På grund av tekniska problem har inte kortbetalningarna under delar av mars gått igenom. Problemet är nu löst men detta innebär att det du handlat hos oss från mitten till slutet på mars inte blivit draget från ditt konto förrän idag", lyder förklaringen.
Under den tråden möts Ica av stor kritik från kunder som drabbats på så sätt att man trott att man haft pengar kvar på kontot, och sedan hamnat på minus när livsmedelsköpen drogs av under gårdagen. Flera andra kritiserar även det faktum att matvarujätten väljer att gå ut med det på Facebook.
– Många av kunderna har ju inte Facebook, hur ska de få svar på vad som hänt, frågar sig en Ica-kund som NSD pratat med.
Felet grundar sig, enligt Ica, i den tekniska kommunikationen mellan vårt kassasystem och bankerna.
"Det är ytterst ovanligt att något sådant inträffar, experterna inom ICA´s IT avdelning har aldrig varit med om detta tidigare. Vi är verkligen bekymrade över att det har drabbat er kunder", skriver Ica i en av svarskommentarerna på Facebook.
Ica har under morgonen följt upp med ett löfte om att kunderna ska kompenseras i form av extra billiga varor. Något som enligt flera kunder i kommenarsflödet inte känns tillräckligt.
– Om man fått minus på kontot på grund av det här, hur ska de då kunna köpa dessa extrapris-varor?, säger en annan upprörd kund till NSD.
Se Tv-klippet för kommentarer från Ica Kvantums tillförordnade butikschef.