HSB: Branschpraxis ska följas

HSB kommer att följa branschpraxis när det gäller ersättning för de drabbade på Östra Kyrkoallén i Gällivare.

Helena Backman.

Helena Backman.

Foto:

Gällivare2012-05-09 06:00

I tisdagstidningen kritiserade hyresgäster, som tvingats flytta till ersättningsbostäder, HSB bland annat för att de inte fått kompensation och för bristande information. Dessutom hade familjerna själva fått ombesörja flytten och ansvara för städning.

Enligt Helena Backman, affärsområdeschef Egna Fastigheter, informerades hyresgästerna i februari om sättningar i marken och konsekvenserna av detta. Vidare att entreprenören Lindbäcks Bygg skulle åtgärda skadorna.

Hyresavdrag
Information om vad som gäller för hyresnedsättning ska ha gått ut till de boende då. Samt att HSB i samråd med Hyresgästföreningen ska fastställa en ersättning i form av hyresavdrag.

- Förutom ersättning för nedlagd arbetstid vid flytt till ersättningsbostad kommer samtliga hyresgäster att bli kompenserade för de störningar som uppstått under denna tid, skriver Backman i ett pressmeddelande och tillägger att det enligt planerna ska vara färdigt i juni.

Hyresgäster framförde även kritik mot HSB:s bristande engagemang.

Backman skriver att man valt att hänvisa hyresgästerna direkt till byggherren av praktiska skäl.

Stor överraskning
- Det förenklar för alla parter om kommunikationen sker direkt mellan berörd hyresgäst och de som ska åtgärda felen, skriver Backman vidare och beklagar det inträffade.

- Det är ju ingen som önskar att en helt ny fastighet ska få sådana här problem och sättningen i marken är en lika stor överraskning för oss som för hyresgästerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om