Hög tid för hojen

Att som mc-förare få kasta sig in i en helt ny hojsäsong är en fantastisk upplevelse men det finns en del att tänka på innan man ger sig ut på vägarna.- Efter månader av köruppehåll kan det vara bra att öva på ett lugnt område innan man kör ut i trafiken, säger mc-instruktören Leif Grahn.

Foto:

GÄLLIVARE2008-04-29 06:00
Jan Gundmalm och Leif Grahn är
instruktörer för Sveriges motorcyklisters centralorganisation, SMC.
De håller säkerhetstänket i fokus och för att hjälpa mc-förare att bli varma i kläderna efter ett vinterlångt köruppehåll, brukar de hålla avrostningar i början av varje ny mc-säsong.
- En sån innefattar olika körgårdar och bromsprov i olika hastigheter. Det går mycket ut på koordination- och balansträning, säger Jan Gundmalm.
Bromsa rätt
Allt för att man som mc-förare ska bli varse om hur ringrostig man faktiskt kan vara.
- Man ska hela tiden tänka på att förbättra sig själv, utifrån sig själv. En avrostning handlar inte om att visa vad man kan utan att bli bättre på det man är osäker på, säger Leif Grahn.
De pekar på bromsningen som något av det allra viktigaste att behärska när man sitter på en motorcykel.
- Bromsproven under en avrostning är till för att man ska se hur dålig man är och förbättra bromstekniken innan man blir tvungen att bromsa på riktigt i trafiken, säger Gundmalm.
- Jag tränar bromsning varje år och jag har kört motorcykel sedan 1976. Den tekniken behöver man öva och förbättra hela tiden, säger instruktörskollegan.
Osynlig?
Förutom att göra sedvanlig säkerhetskontroll på motorcykeln, bör man kolla lufttrycket på hojen som stått i vintervila.
- För lite luft i däcken ger en helt
annan körning. Väl ute i trafiken är det sen läge att se upp för sand och löst grus, som ofta ligger kvar en bit in på säsongen, säger Grahn.
Han trycker på att man bör köra ut lugnt och räkna med att bilisterna inte ser en.
- De är inte vana att du finns där. Räkna med att bilisten kör ut i en korsning. Håll ögonkontakt med bilförare i rondeller och korsningar.
Fika - med påtår
Väl varm i kläderna är det dags att ge sig ut och njuta och instruktörerna ger tips på några härliga hojvägar:
- Vägen till Esrange är slät och fin och lagom bred, den har lagom svepande kurvor och fina backar. Kör man från Gällivare kan man stanna för kaffe på kaféet i Puoltikasvaara. Påtåren tas med fördel i hembygdsgården i Jukkasjärvi, säger Leif Grahn.
Jan Gundmalm föreslår grusvägen mellan Nattavaara och Messaure, och som utflyktsmål det danska kaféet i Kitajaure.
För det senare passerar man Kåbdalis och kurvor som enligt Grahn erbjuder enorm körglädje.
- Det gör även E 45 mellan Porjus och Harsprånget, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om