Historien bakom succékaffet

De jobbar på uppdrag av fjällämlarna och säljer det populära kokkaffet i flera länder. Sagan om Lemmelkaffe tycks bara ha börjat.

Målet. Drömmen är att kokkaffet ska bli internationellt, som Espresso eller Kaffe Latte.

Målet. Drömmen är att kokkaffet ska bli internationellt, som Espresso eller Kaffe Latte.

Foto:

Gällivare2017-09-22 16:00

Bakom succén står Markus Lemke, hans syster Melinda Lemke och kompisen Rolf Nylinder. Företaget startade 2014 och det hela började med den mytomspunna berättelsen om lämlarna och kaffebönorna.

– Vi var ute och flugfiskade vid Övre Soppero och som vanligt när man är ute så stöter man på lämlar. När vi stod vid älven kom lämlarna fram till oss och de var ganska aggressiva. Vi märkte att de ville visa oss någonting så vi tog rygg på några av dem, berättar Markus Lemke.

– Det visade sig att lämmeltågen migrerar ned till Etiopien för att hämta kaffebönor. Sedan tar de sig västerut, via Makerska kusten, flyter på bönorna till Nordnorge, lägger sig under snön och ruvar kaffebönorna under vintern så de blir mörkrostade. Det är sagan bakom vårt kokkaffe, säger Markus.

För några år sedan flyttade han till Norrbotten från Östersund och ganska snabbt startade han och kompisen Rolf Nylinder försäljningen av kokkaffe på nätet.

– Från början var det bara som en kul grej. Vi hade nog inte vågat drömma om att vi skulle kunna leva på det här.

Redan från början var varumärkesarbetet något som låg i centrum för Lemmelkaffe. Att sticka ut och våga vara annorlunda tror Markus Lemke är viktigt om man ska bygga ett starkt varumärke.

– I dag handlar allt om att du ska köpa en produkt för att den är berikad med massor av vitaminer och så vidare. Det är lika mycket ett luftslottsbygge som att lämlarna emigrerar till Etiopien. Om någon frågar var kaffet kommer ifrån så får de berättelsen om lämlarna till svar, säger han.

Mycket har hänt sedan starten. Kaffet säljs i dag över hela Sverige via återförsäljare som är inriktade på sportfiske, fjällvandring och jakt. Eftersom landets marknad är täckt är planen nu att expandera till Norge, Finland, Holland, Belgien och Japan.

– Vi har inte tagit några lån i det här företaget utan byggt upp allt från grunden, steg för steg. Och just därför får expansionen ta lite tid, säger Markus Lemke.

I dagsläget är det de tre ägarna som arbetar med företaget men planen är att på sikt anställa personal. Ganska nyligt flyttade man in i större lokaler i Gällivare. Tack vare flytten finns nu möjlighet att bredda produktsortimentet. Men redan i dag säljer de kepsar, tröjor, skinnpåsar och affischer.

– Vi vill även sälja kaffepannor, koppar och ryggsäckar. Det ska alltid finnas en tanke med det vi säljer – på ett eller annat sätt ska det gå att koppla till kaffet. Tröjorna är till exempel tillverkade i träfibrer så får du slut ved på kalfjället kan du rulla ihop tröjan och använda den som vedklabbe.

Markus Lemke berättar att arbetet med företaget är bland det roligaste han gjort.

– Blir arbetet för strukturerat går charmen med att vara egenföretagare förlorad. Vi vill vara flexibla och göra våran grej.

Om du drömmer stort – vad är målet med Lemmelkaffe?

– Att det blir internationellt som Espresso eller Kaffe Latte. Det vore fantastiskt.

Dina bästa tips till blivande företagare?

– Våga vara annorlunda, tro på din idé och var beredd på att jobba hårt. Men, framför allt, ha kul!

Lemmelkaffe

Ägare: Markus Lemke, Melinda Lemke, Rolf Nylinder.

Antal anställda: Tre.

Omsättning 2016: 1,8 Mkr.

Resultat efter finansnetto: 270 000 kr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om