Efter 13 år trivs Mats Karlsson fortfarande väldigt bra på sin arbetsplats Lapland airport.
- Jag jobbar på ramp, fält och som brandman. Det är roligt för det är så omväxlande, fritt och bra miljö, sa han, medan han såg till att det fungerade som det skulle på plattan för helikoptern, där flygsugna jubileumsfirare stod och köade.
Gripen - en attraktion
Flygplatsen som har en egen räddningstjänst hade för jubileumsdagen fått sällskap av räddningstjänsten i Gällivare.
- Vid ett haverilarm på flygplatsen, kommer vi hit och hjälper till som andrastyrka. I dag är vi här och visar upp brandbilen och stegbilen, sa brandmannen Jonas Larsson.
För de många besökarna på flygplatsen denna speciella dag, var en av huvudattraktionerna det JAS 39 Gripen-plan som stod uppställt i nya hangaren.
- Jag skulle verkligen vilja flyga i ett sådant här plan, sa Karl Arvid Gustafsson, som satt uppkrupen på förarplats.
Norrbottens flygflottilj bjöd senare på en flygshow med det imponerande planet.
Vid ett av de ultralätta flygplanen stod Tommy Hansson och hade flygdrömmar.
- Jag har funderingar på att lära mig flyga själv med flygplan, sa han.
Varför?
- Det är frihetskänslan jag är ute efter. Att kunna flyga runt Kebnekaise och stanna till vid en fjällsjö och fiska.
Många på flygtur
Upp i luften skulle Catrin Sundström.
- Jag ska ta med familjen på en helikoptertur, sa hon, och visade de gula biljetter hon höll i sin hand och som skulle ta dem upp i det blå.
Flyga skulle även Erik Persson och Axel Isakson Mettävainio.
- Japp, med flygplan, sa de ivrigt i munnen på varandra.
Berit Larsson uttryckte vikten av att ha en flygplats i Gällivare.
- Det är jätteviktigt så klart i och med att vi bor lite avsides. Kommunikationer är även viktiga för att få turister, sa hon, som ofta tar flyget själv.
Hur tycker du själva flyget fungerar?
- Det har varit lite si och så med det tycker jag. Och jag gillar inte mellanlandningen i Kramfors. Jag vill ha direktflyg till Stockholm.
Flygupplevelser av mera hisnande och avancerad art kunde 40-årsfirarna ta del av från marken, när Anders Lundberg intog luftrummet ovanför flygplatsen med sin Reynold wildcat special.
- Jag började flyga på 1980-talet och började med avancerade uppvisningar i mitten av 1990, sa han innan showen.