Hetaste skidfesten

Omkring 2 000 personer hade samlats på torget i lördags kväll. För att se prisutdelningen i första hand men också sprakande fyrverkerier, eld- och luftakrobatik och bröderna Rongedals fartfyllda show.- Det har varit en succehelg, säger Monika Nilsson, presschef för världscupen i Gällivare.

Foto:

GÄLLIVARE2008-11-24 06:00
I år introducerades kringarrangemang till världscupen i Gällivare.
- Skidtävlingar är ju inte längre bara skidtävlingar. Man kan göra så otroligt mycket runtomkring. Jag tycker torgarrangemmanget blev en väldigt lyckad grej, säger Daniel Elfström, eventansvarig i världscupen i Gällivare, som fick idén i samband med skidtävlingarna 2006.
- Själv är jag helt ointresserad av skidor och om målet är att bli en bra arrangörsort måste man klara av att träffa såna som mig också.
Både på fredag- och lördagkväll hölls aktiviteter på torget och största publiktillströmningen kom förstås på lördag, i anslutning till prisutdelningen. Men dessförinnan kunde besökarna ta del av Pyromaniaarts show och efteråt lyssna på Rongedals.
Vinst eller förlust?
De som köpt världscupkortet fick inte bara entré till skidstadion och torgarrangemangen, så här efteråt kan det användas som rabattkort i ett 40-tal lokala butiker.
- Det gäller ända fram till skyltsöndagen och det är det sätt att stimulera den lokala handeln, få igång julhandeln och öka kommersen, säger Daniel Elfström.
Om arrangemanget gått med vinst, förlust eller jämnt upp är för tidigt att säga.
- Jag har faktiskt inte en aning just nu men det har varit ett stort kliv att ta, både genomförandemässigt och ekonomiskt, säger Daniel Elfström.
70 miljoner tv-tittare
Världscupen sammantaget är ett stort arrangemang som flutit på väldigt bra i sin helhet.
- Det har gått jättebra och det känns så skönt. Det är så roligt för Gällivares skull, säger presschef Monika Nilsson.
Både svensk och tysk tv har sänt direkt från Gällivare och haft runt 70 miljoner tittare.
- Det ger ett mervärde för Gällivare både som kommun och destination. Man får inte glömma marknadsföringsvärdet i det, säger Monika Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om