Hembygdområdet exotiskt för amerikansk katalog

Hembygdsområdet i Gällivare är en exotisk plats för det amerikanska klädmärket Anthropologie när de producerar sin julkatalog.

NJALLA. Samevistet på hembygdsområdet har blivit platsen för modellfotografering.

NJALLA. Samevistet på hembygdsområdet har blivit platsen för modellfotografering.

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2014-09-12 20:00

Det råder febril aktivitet på Hembygdsområdet i Gällivare när det amerikanska klädmärket Anthropologie anlänt till platsen. Och det är just det här som amerikanarna finner attraktivt.

– En sagoinspirerande miljö med mystik och samiskt kulturarv, säger Emma Skoog, scenograf och rekvisitör, som bistår fototeamet som just nu producerar sin julkatalog.

Hembygdsområdet med sin genuina känsla av historia och kultur ger en perfekt inramning till den hemliga modellen som poserar utanför Nils Nilsson Skums ateljékåta. Intill samevistet porlar Vassaraälven och Gällivaretomten Sivert Svensson står på pass i gammelskogen. Samevistet myllrar av liv, kameror, sladdar, konstgjord snö, ivriga fotografer och stolta medlemmar i Gällivare sockens Hembygdförening.

– Det är jättekul att de väljer Gällivare, det är bra för Gällivare och vi tycker att Hembygdsområdet är det finaste området i Gällivare, säger Ann-Helen Mickelsson, ordförande i Hembygdsföreningen.

Anna Carlsson från företaget Sylvia AB, Stockholm, är involverad i produktionen.

– Jag har anlitats för produktionen och har presenterat olika miljöer i Sverige. Gotland, Stockholm och Lappland. Nu plåtas det här och sedan åker teamet till Stora Sjöfallet. Fotograferna upplever den här miljön som exotisk. De tycker det är som en sagovärld, de är ute efter det trolska, otyglade. Platsen bär på ett folkloristiskt arv, vilket fotograferna tycker är superbra, säger Anna Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!