Här är Gällivares nya centrum

Skidspår och skoterkörning bredvid körbanorna och biologisk myggbekämpning. Så kan Gällivares centrumstruktur se ut efter samhällsomvandlingen.

Blir ett verktyg. Snön kan tänkas få en viktig roll om strukturplanen antas. Den lyfts fram som en naturresurs som kan forma skidspår i centrala Gällivare.

Blir ett verktyg. Snön kan tänkas få en viktig roll om strukturplanen antas. Den lyfts fram som en naturresurs som kan forma skidspår i centrala Gällivare.

Foto: Marie Ridderström

Gällivare2015-10-17 14:07

I den nya Grön- ,blå- och vitstrukturplan som tagits fram i Gällivare kommun finns flera förslag på hur man ska utforma och använda sig av snö, vatten och grönområden. En röd tråd i det hela är hur snön ska forma infrastrukturen för andra trafikslag vintertid. I flera skisser i planen visas det vanligtvis breda körfältet som uppdelat i sektioner, där även skoterförare, sparkförare och skidåkare får plats. Planen har tagits fram hos samhällsbyggnadsförvaltningen, och kommunstyrelsens ordförande Jeanette Wäppling (V) ser det som ett bra underlag för utveckling.

– Vi är en ort som har mycket snö. När vi bygger vårt nya samhälle är inriktningen att bli en arktisk småstad i världsklass och då ska vi ta tillvara på de resurser vi har, säger hon.

I en av skisserna på hur det kan se ut finns ett körfält för skoter längst till vänster och vid sidan av en gångbana och ett sparkfält. På en upphöjd snövall på 1,7 meters höjd till höger om detta finns ett skidspår och bredvid den finns körbanan för bilar. Förslaget tar också upp hur man ska kunna ta sig över övergångsställen med skidorna, något som skulle möjliggöras med ett kullagerspår. På vintertid kan fälten för skoter och skidspår användas för parkering eller grönområde.

– Vi har redan många skidspår i Gällivare och det skulle kunna finnas plats för fler. Det kan bli en del av attraktiviteten, säger Jeanette Wäppling.

Planen är just nu ute på remiss i nämnderna, och möts redan av kritiska reaktioner från oppositionen.

– Det är slöseri med pengar och tid. En snövall mitt i vägen på 1,7 meter är orealistiskt, säger Ulf Normark (S) som själv sitter i miljö- och byggnadsnämnden.

Jeanette Wäppling menar att det inte är klart vilka delar av planen som antas och att eftersom uppdraget delades ut redan under förra mandatperioden så borde oppositionen vara medveten om att det än så länge bara är ett underlag och en övergripande plan.

– Vi säger inte att vi ska släppa in all skotertrafik i samhället utan vi ska titta på möjligheter till anslutningspunkter. Det här är bara en vision som vi sedan kan jobba vidare med, säger Wäppling.

Struktur planen föreslår också hur man kan göra utevistelsen bekväm och slippa ohyra. Läs vad den bevingade lösningen är här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!