Goda idéer för nya företag

En kopp japanskt te och några tuggor sushi, eller varför inte ge dig ut på nätet och shoppa loss bland vackra lappländska hantverk eller stilfullt designade t-shirts? Entreprenörsmässan på Företagscentrum i Gällivare bjöd i går på en stor bredd av goda idéer från framtidens egna företagare.

Angelica Hedberg, 24, planerar att starta sin webbsida, Annieshome, där hon förmedlar lappländskt hantverk.

Angelica Hedberg, 24, planerar att starta sin webbsida, Annieshome, där hon förmedlar lappländskt hantverk.

Foto: Catrine Johansson-L

GÄLLIVARE2010-06-11 06:00
Kuo Free, 36 år, vill satsa på japanskt. Affärsidén som han presenterade under Entreprenörsmässan, anordnad av Gällivare Utbildningstjänst i samarbete med Arbetsförmedlingen, gick ut på att starta en sushibar någonstans i Gällivare. Riktigt var den ska vara vet han inte än men så fort han hittat rätt plats tänker han göra verklighet av sin dröm.
- Jag har pratat med banken om min idé och de verkar intresserade av den. Nu ska jag prata med dem igen om några dagar så får vi se, säger han.
Unika produkter
Även Angelica Hedberg, 24, presenterade stolt sin affärsidé. Hon vill starta en webbsida, Annieshome, där hon kan sälja hantverk från huvudsakligen lappländska hantverkare. Hon tänker börja smått i Sverige men hon blickar redan ut mot Europa och kanske senare resten av världen. Intresset från hantverkarna vars föremål hon vill förmedla har hittills varit stort.
- Många av dem kanske inte själva kan marknadsföra sina varor så marknadsföring kommer att ingå i provisionen jag tar ut när jag säljer hantverken.
Designar för snowboardmärke
Nils Rinnefeldt, 21, har alltid haft ett brinnande intresse för design och marknadsföring. Vid sitt bord på Entreprenörsmässan visade han stolt upp de T-shirts som den svenska återförsäljaren för snowboardmärket Allian har bett honom att designa. Det är bara det första steget mot framtiden som frilansande designer och marknadsförare.
-Jag kommer inte profilera mig mot några stora grejer utan jag vill vara lite mer oberoende och göra mina grejer unika. Konkurrensen är ganska hård så jag vill fixa mig en egen plats på marknaden.
Bland idéerna som de sammanlagt 14 utställarna presenterade fanns, utöver design och mat, även företag inom bland annat IT, frisk- och hälsovård och kuratorstjänster riktade till män. Sven-Eric Svensson, ordförande för Expandum AB som arbetar aktivt för att utveckla Gällivares näringsliv, säger att framtiden ser ljus ut för de unga företagarna.
- Investeringsläget i dag är ganska gott. Det finns mycket riskkapital till goda idéer. Men för att de här nya företagen ska lyckas hänger mycket på att de tror på sig själva.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om