Gällivares flygplats får skarp kritik

I slutet av oktober kommer Gällivare flygplats att trafikeras av ett nytt flygbolag och en ny linje. Något som får stark kritik från Höga Kusten Airport då mellanlandningen i Kramfors upphör.

Kritik. Flygbolagsbytet i Gällivare kritiseras för att mellanlandningen i Kramfors upphör.

Kritik. Flygbolagsbytet i Gällivare kritiseras för att mellanlandningen i Kramfors upphör.

Foto: Maria Ödalen

Gällivare2015-09-23 11:20

Den 25 oktober börjar avgångarna med Estonian Air gå från Lapland Airport i Gällivare. Det innebär en ny mellanlandning i Arvidsjaur på väg mot Arlanda och därmed upphör stoppet på Höga kusten airport i Kramfors som skett under tiden med flygbolaget NextJet. Flygbolagsbytet har under ett och ett halvt års tid arbetats fram av tio privata aktörer i Gällivare, Arvidsjaur och Arjeplog som tillsammans bildat ett bolag. Kjell-Åke Johansson, vd för Expandum, har hållit i trådarna för diskussionerna och uppger att det nya flygbolaget ger en lösning som näringslivet är nöjda med. Men någon som inte är lika nöjd är flygplatschefen i Kramfors.

Till Allehanda.se säger Tomas Jansson att det varit ett märkligt agerande från Gällivares sida efter ett tioårigt samarbete.

– Det har varit väldigt dålig information och mycket spel bakom kulisserna i Gällivare, säger Jansson.

Kjell-Åke Johansson har inte hört talas om kritiken när NSD tar kontakt, utan påpekar att de aldrig haft någon direkt dialog med Kramfors.

– Det är det flygbolag vi haft nu, NextJet, som haft trafik med mellanlandning i Kramfors. Vi har aldrig resonerat att vi vill bort därifrån utan det har handlat om att hitta ett bolag med utvecklingspotential, säger han.

Med det nya bolaget tillkommer ett Jet-plan och fler passagerarplatser. Den ökade hastigheten var ett krav från näringslivsaktörerna.

– Det hade inte NextJet, och vad jag förstår är det inte dit de är på väg heller, säger Kjell-Åke Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!