E-handeln går starkt och antal butiker ökar ständigt. En ny lista som Payson tagit fram visar vilka e-butiker som haft högst procentuell tillväxt under förra året.
På plats 80 på listan finns Gällivareföretaget Uppochpaddla.se, som ökat sin omsättning med 342 procent. Från 281 000 kronor år 2015 till 1 243 000 kronor år 2016.
Ni är med på listan bland de 100 mest framgångsrika e-handelsbutikerna i Sverige. Hur känns det?– Det var en stor överraskning! Det var trevligt, säger ägaren Mariusz Lyszczarz.
Vad gör ni i företaget?– Vi säljer kajaker runt hela Sverige, det är våra egna kajaker vi säljer. Vi har försökt hitta en kajak som ska passa folk som inte har paddlat tidigare, de som vill prova paddling och samtidigt inte behöva vingla från första början.
En extra stadig kajak?– Ja en väldigt stadig kajak, vi har utvecklat dem själva i samarbete med våra leverantörer. Vi har inga butiker, vi har kajaker på lager och träffar folk när det passar dem.
Hur startade företaget?– Första kajaken sålde vi 2014. Det är jag och min sambo som äger företaget, på något sätt har vi alltid haft koppling till entreprenörskap. Vi hörde berättelser från folk som provat paddling och tyckte det var vingligt, de var tveksamma till att fortsätta paddla. Vi hoppas att det blir fler och fler som vill njuta av paddling, det är en väldigt fin upplevelse.
Vad har ni gjort för att det ska gå så bra för er?– Vi har jobbat med annonser och bra service. Vi levererar kajakerna hem till dörren utan kostnad och försöker själva träffa varje kund och prata med dem.
Det är många stora e-handelsbolag från storstäderna med på listan. Hur känns det att kvala in bland dem?– Det är en trevlig känsla, vi ska försöka hålla tempo och gå vidare. Vi kommer utveckla nästa modell som ska försöka matcha det våra kunder efterlyser.
Vad har du för framtidsdrömmar med företaget?– Att märket blir känt runt om i Sverige, det är drömmen, säger Mariusz Lyszczarz.