När vi ringer upp den tidigare ägaren av den eftertraktade Lamborghinin håller han på att måla sitt hus och vardagen knatar på som vanligt. Men för tre veckor sedan var det en annan femma.
Efter att ha nobbat flera tidigare bud, däribland ett bud från Zlatan Ibrahimovic på sju miljoner kronor, sålde Elof "Loffe" Nilsson sin Lamborghini av jubileumsmodellen Diablo SE30.
Summan för köpet landade på elva miljoner kronor. Köparen, John Temerian är ägare av bilföretaget Curated i Miami.
– John Temerian vet allt om den här bilen eftersom hans pappa har varit med och byggt bilen från början, säger Elof "Loffe" Nilsson.
Företaget Lamborghini gjorde totalt sex bilar med samma färg i samma serie som denna Lamborghini från 1994, men just den här bilen har serienummer 000, vilket innebär att det är den allra första som producerats.
Nilivaara-bördige "Loffe" fick nys om bilen från första början genom en bilintresserad vän som tipsade honom att köpa den. Att det är en eftertraktad bilmodell har inte gått honom förbi sedan han köpte den av en bilfirma i Göteborg.
– Folk har ringt i tio års tid och frågat om de får köpa den. Men svaret har alltid varit nej.
Även ägaren till företaget som sålt bilen till Elof "Loffe" Nilsson ringde för fem år sedan och ville köpa tillbaka den.
– Det hade nog gått upp för dem vad det var för bil de hade sålt egentligen. När jag köpte den sa säljaren att jag gärna får tjäna någon krona på den.
Man kan minst sagt säga att även Gällivarebon har gått en och annan krona i vinst då han för 22 år sedan bytte in sin Ferrari Testarossa och köpte sin lila Lamborghini för en miljon kronor.
Nu säljs bilmodellen för allt större miljonbelopp och bilfirman från Miami som nu köpt bilen har redan fått ett bud på fyra miljoner dollar, det vill säga omkring 43 miljoner svenska kronor, för att sälja vidare den.
– Han som hämtade bilen frågade vad jag hade fått betalt för den och när han hörde svaret sa han "du vet väl om vad det här är för bil? Elva miljoner är i underkant". Det var väl därför det var stressigt att få ner bilen till Miami.
I hemmagaraget i Gällivare har den omtalade Lamborghinin under de senaste tio åren stått oskattad, oförsäkrad och avställd. Att bilen dessutom har stått bland en massa skrot och kartonger har fått upprörda reaktioner men den förra ägaren verkar inte lägga någon vikt vid det.
– Nej men det skiter jag i.
Innan bilen parkerades i garaget har det hunnit bli några turer på vägarna, men bilen är inte anpassad efter vägarna hemma i Gällivare menar Elof "Loffe" Nilsson.
– Det är svårt att köra med den när den är så låg, så det är säkert tio år sedan sist jag körde den.
Vad har Gällivareborna sagt när du kört runt med bilen i centrum?
– Nej men det är ingen som bryr sig, det finns många fina bilar i Gällivare.
Bilen som är designad av Horacio Pagani byggdes för att fira Lamborghinis 30-årsjubileum och prototypen användes som utvecklingsbil mellan 1992 och 1997. Vid tiden för tillverkningen av bilen med 620 hästkrafter gjordes den till den snabbaste Lamborghini som tillverkats.
Toppfarten för bilen ligger på 380 kilometer i timmen. Elof "Loffe" Nilsson berättar att han själv inte varit uppe i maxhastigheten men att foten på gasen har varit extra tung vid ett tillfälle på E4:an, på en raksträcka mellan Sundsvall och Timrå.