Problemen gjorde sig kända för alla kommunanställda när de kom till jobbet på måndagsmorgonen tidigare i veckan och möttes av papperslappar med information. Andra möttes av sms i sina privata telefoner.
Men budskapet var det samma; kommunens hemsida, telefoni och samtliga IT-system gick inte att använda.
Det slog hårt mot vården som förlitar sig på journalföring i digitala system. Det gjorde det dessutom svårt för personalen att hålla reda på alla patienter, berättar en sjuksköterska.
– Vi har ett par hundra brukare, det är omöjligt att känna alla. Om man ska lägga om ett sår på en stackars dam är det fruktansvärt pinsamt att behöva fråga var det är, säger hon.
Läs mer: IT-problem hos Gällivare kommun
Läs mer: IT-haveri drabbar vården: "Det är fruktansvärt"
Det var länge osäkert var felen hade uppstått men under onsdagen lyckades Gällivare kommun hitta felet som hade skett inne i serverrummet.
– Jag kan inte detaljerna om vad som gått fel men just nu håller vi på att åtgärda felen, säger Catrine Mattson, administrativ chef.
De olika systemen kommer i en prioriteringsordning sättas igång igen löpande under veckan. Catrine Mattson berättar att vårdens system ligger högt upp i prioriteringen.
– Vår prognos är att allt ska vara igång igen i slutet av veckan, säger hon.
Växeltelefonin är redan igång och det går nu att nå kommunen via telefon. De har även satt upp en tillfällig gemensam E-post för hela kommunen.