E10 är en viktig pulsåder för industrin i Norrbotten. Tyvärr inträffar många olyckor längs vägsträckan (se fakta) som ibland kallas dödens väg.
Det här har fått många makthavare, bland annat kommunalråd i E10-gruppen, att kräva åtgärder från Trafikverkets sida för att få ned antalet olyckor.
– Jag kan nog tycka att E10 är angelägen då det är mycket tung trafik. Malmfälten expanderar och det görs stora investeringar, säger han väl medveten om att myndigheten har en budget som måste ta hänsyn till hela landets prioriteringar.
Senare år har extra resurser lagts ned på ny beläggning på E10, för att få bort spår på vägbanan och för att underlätta plogningen. Dessutom har sträckan Svappavaara–Mertainen blivit mötesfri.
Vid Muorjevaarabacken har en ficka byggts, där lastbilar kan stanna till för att sätta på kedjor vintertid. Då kan förhoppningsvis ekipagen ta sig upp när det är halt väglag. Tidigare har det hänt att fordon glidit bakåt och kommit över på motsatt körbana, vilket resulterat i stopp i trafiken då vägen är smal och inga alternativa sträckor finns att tillgå.
– Muorjevaarabacken är ett stort problem för oss, säger kommunalrådet och välkomnar planerna. Enligt Trafikverkets agenda väntar byggstart av stigningsfält 2020.
Samma år är det tänkt att bygget av mötesfri väg på sträckan Avvakko–Lappesuando ska dra igång.
– Det är en jätteangeläget. Det är en olycksdrabbad sträcka, säger Gällivares kommunalråd som inte ser sänkt hastighet som rätt medicin då det handlar om långa restider på E10.
Enligt planerna ska sträckan Töre–Kiruna få mitträcken på sikt.
– En bra inriktning, säger Lars Alriksson som dock inte vill ha mitträcken i Poultikasvaara, då en sådan åtgärd skulle klyva byn och tvinga de boende till att köra omvägar.
– Det är synpunkter vi fört fram. Det blir för stort ingrepp i byn och för liten tidsvinst, säger Alriksson som också vill att hänsyn ska tas till renskötseln.
Redan i år drar en del vägarbeten igång. Ett stigningsfält ska anläggas i Kulleribacken söder om Svappavaara. Och underhållsarbeten väntar på sträckan Lappesuando–Svappavaara.
2020 är det tänkt att arbetet med att göra sträckan Morjärv–Svartbyn mötesfri ska starta.
– På lång sikt ska de smalaste delarna åtgärdas. Det är långt bort innan hela E10 är åtgärdad. Målet är att göra hela vägen säkrare, säger Maria Nordström, planerare Trafikverket region nord.
Lindströms Transport AB trafikerar E10 dagligen.
– Vi kör flera ekipage varje dag. Vi lever av att köra där. Bättre standard behövs, säger Mattias Lindström, delägare och fordonsansvarig hos Luleåföretaget..
Han delar kommunalrådet Lars Alrikssons åsikt om att det går för sakta i processen.
– Muorjevaarabacken borde ha åtgärdats i går, säger han och ser att det finns två alternativ – antingen stigningsfält eller omdragning av vägen.
Innan åtgärden är i hamn krävs att det plogas och halkbekämpas mer frekvent, enligt Mattias Lindström.
– Man ska inte behöva stanna och sätta på kedjor, så brant är den inte. Vi lever i Sverige.
Om planerna på mitträcken längs hela sträckan, säger han:
– 2+1 ställer vi upp på, det är en bra lösning. Inte 1+1.
Det som brådskar och är ett måste, enligt honom, är viltstängsel.
– Vi har haft jättemånga viltolyckor i vinter. Betydligt fler än förra året.