Den 24 januari i år fick Britt-Inger Söderberg en faktura på 270 kronor för ett tidigare läkarbesök. När hon öppnade kuvertet blev hon minst sagt konfunderad. Förfallodatum för räkningen var satt till den 9 januari.
- Det gick ju inte alls ihop men jag satte mig ned vid datorn och betalade den över internetbanken samma dag, säger hon.
“Eget ansvar"
Två dagar senare, den 26 januari, kom dock en faktura på 430 kronor från ett inkassoföretag i landstingets tjänst.
- Jag ringde till landstingets administrationsservice i Boden som håller i fakturorna och förklarade situationen men fick till svar att det var mitt eget ansvar att hålla reda på att väntade räkningar kom fram. Var det någons ansvar så var det Postens, inte landstingets, säger Britt-Inger Söderberg.
Samma svar
Men Posten frånsade sig allt ansvar vad gäller försenad post. Det var kundens ansvar att hålla rätt på sina räkningar, var det svar hon fick därifrån med.
- Klart man vet att man får en räkning efter ett läkarbesök men man vet ju inte exakt när den ska komma. Så vem går och väntar på det? säger Britt-Inger Söderberg, som därefter satte sig ned och mejlade till inkassoföretaget direkt.
Hon fick samma svar där - håll koll själv.
Upprörande agerande
Britt-Inger Söderberg tittade noggrannare på kuvertet som fakturan kommit i och poststämpeln på den visade 23 januari, dagen innan fakturan kom i hennes brevlåda.
Hon kontaktade konsumentombudsmannen, KO, i Gällivare, som kontaktade landstinget. Därmed fick Britt-Inger Söderberg rätt och slapp inkasso.
- Det är inte summan det handlar om utan agerandet, det får inte gå till så här, säger Britt-Inger Söderberg.
Konsumentombudsmannen, Ylva Dyrander, säger så här:
- Om man ska skicka en faktura och vill vara säker på att den når mottagaren, ska man skicka rekommenderat. Kunden ska inte bli lidande för att ett brev blir försenat eller kommer bort, om han eller hon uppgett rätt adress.
Gjort fel
Enhetschefen för landstingets administrationsservice i Boden, Anna-Lena Kero, är inte enig.
- Vad som gäller är att säljaren inte har ansvaret för att fakturan kommer köparen tillhanda. Däremot varan bär säljaren risken för tills den lämnas till köparen. Här förväxlar man varan med fakturan.
Hon anser att ekonomiassistenten som fråntog Britt-Inger Söderberg ansvaret att betala gjort fel.
- Hon ska slippa inkasso men normalt återkallar vi inte ärenden.