Flygstrul retar Gällivare-resenärer

Förseningar på grund av plötslig omledning av trafiken och färre flygstolar än utlovat retar resenärer på sträckan Gällivare-Arlanda.- Jag har full förståelse för klagomålen men kan bara skicka synpunkterna vidare till Rikstrafiken och flygbolaget Next jet, säger flygplatschef Michael Gustafsson.

GÄLLIVARE2009-01-24 06:00
Flygbolaget Next jet, som trafikerar sträckan Gällivare-Arlanda sedan oktober förra året, har efter avisering i sista stund lett om trafik för mellanlandning i Vilhelmina i Västerbotten.
- Det har hänt tid till annan utifrån att Nextjet har all flygtrafik för övre Norrland och nyttjar hela systemet. Det är inte positivt. Jag har full förståelse om man som resenär inte har lust att ta ansvar för problem som uppstår på annat håll i flygtrafiken. Särskilt om det ger upphov till försening, säger Michael Gustfasson, flygplatschef i Gällivare.
God dialog
Next jets vd, Magnus Ivarsson, säger så här:
- Det har hänt vid nåt tillfälle och har berott på att vi fått problem på Arlanda med det flygplan som skulle ha gått till Vilhelmina. För att minska skadan har vi fört över passagerarna på Gällivareplanet och mellanlandat i Vilhelmina.
Uppstartssproblemen för det nya bolaget, med sämre regularitet och förseningar av olika anledningar, verkar annars vara förbi.
Flygplatschefen liksom bolagsvd:n är överens om att en god dialog förs mellan berörda parter såsom flygbolaget, kommunen, näringslivet i Gällivare och Rikstrafiken.
Det största problemet för Gällivareflyget just nu ser Michael Gustafsson i platskapaciteten. Sträckan trafikeras med ett plan som har 42 stolar, medan avtalet med Rikstrafiken säger minst 50.
Övergångsperiod
- Vi har fått signaler om att de tänker sätta in ett större plan men än har vi inte sett röken av det. 42 eller 84 stolar gör stor skillnad. I det andra alternativet finns chans till fler billiga biljetter, vilket genererar mer resande. Vissa kategorier resande är ju svåra att genomföra med för få stolar, till exempel större grupper. Turistföretagen får svårare att boka upp stolar, säger han.
Magnus Ivarsson, som aviserar att ett plan med ytterligare 14 stolar är på gång, har en förklaring:
- Eftersom en hangar inte fanns på plats valde vi att hyra in en annan flygplanstyp än vår egen, som vi vet fungerar bra i vinterklimat. Men det har handlat om en övergångsperiod. Nu har vi tagit oss igenom den värsta vinterperioden och en hangar är på gång på flygplatsen i Gällivare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om