Flygstoppet: "De fick veta så fort vi visste"

Än finns det inga svar på hur resenärerna som bokat biljetter ska göra om det blir ett uppehåll i flygtrafiken. "Jag har en resa i december och vet ingenting", säger Gällivarebon Maria Isaksson.

Maria Isaksson, resenär, får inga svar om hon kommer kunna använda sin bokade biljett i december.

Maria Isaksson, resenär, får inga svar om hon kommer kunna använda sin bokade biljett i december.

Foto: Emma Eriksson

Gällivare2016-09-21 16:30

Hur det blir med flygtrafiken till och från Gällivare och Arvidsjaur är just nu en olöst fråga. Under onsdagsmorgonen diskuterades frågan i personalrummet på Lapland Airport. Men flygplatsens insatsledare Mattias Olofsson menar att även om läger är ovisst så är många vana vid snabba svängar.

– Jag har jobbat i över 20 år, och det är inte första gången det blir så här snabba svängar. Kris kan bryta ut, för att vara över en timme senare, säger Olofsson medan han och kollegorna börjar ta emot flygplanet som taxar in.

Om det blir ett glapp blir det enligt Olofsson förödande för passagerarna.

– Så fort man lyckats bygga upp en bra kundbas så förstörs det av sådana här händelser. Det har hänt ett antal gånger, och då tappar vi resenärer till Kiruna eller Luleå.

Propellerplanet började trafikera sträckan under förra torsdagen, då det jetplan som hyrdes in från det konkursade bolaget Estonian Air nu plockats bort från linjen. Att få ett jetplan var ambitionen för företaget AG Travel, som bestod av tio entreprenörer från Gällivare och Arvidsjaur. Företaget orkade dock inte hela vägen ekonomiskt och gick i konkurs i augusti. I ett pressmeddelade i tisdags påpekade flygbolagets vd Magnus Ivarsson om att NextJet inte fått veta hur dåligt det gick för AG Travel.

– I efterhand kan vi konstatera att AG Travel varit på obestånd under en längre tid utan att informera oss. Hade informationen kommit oss tillhanda tidigare hade vi kunnat agera på ett helt annat sätt, skrev NextJets vd Magnus Ivarsson i ett pressmeddelande.

Men att AG Travel ska ha undanhållit den informationen avvisar styrelsens ordförande Inger Junkka starkt.

– Det är inte sant. Jag har själv varit ner och haft uppföljningar med dem om hur det gått. Och vi informerade dem en vecka före konkursen, så fort vi visste något, säger Inger Junkka.

Hon ser konkursen som ett bittert nederlag efter år av drömmar om den förbättrade flygförbindelsen till Gällivare.

Resenären Maria Isaksson är en av de som kliver av planet just denna dag. Resor ingår i hennes jobb och de går alltid från Gällivare flygplats.

– Drabbas gör man alltid. Jag och min dotter har bokat en flygresa den tredje advent till Stockholm under det här glappet. Jag ringde flygplatsen igår och de sa att de visste ingenting mer än det som stått i tidningarna, berättar hon.

NSD har sökt både vd och presskontakt på NextJet, och fick under onsdagseftermiddagen ett meddelande där flygbolaget ber att få återkomma när de vet mer. På frågan om de vet hur kunderna drabbas kom inget svar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!