Gällivarepolitikern Lena Lindberg (S) var med på flygresan med Nextjet som förvandlades till en mardröm. Planet som skulle mellanlanda i Kramfors och sedan flyga vidare till Gällivare på söndagskvällen hade drabbats av punktering.
Den enda lösningen för passagerarna att åka vidare var att ta en ersättningsbuss från Kramfors till Gällivare under natten. En resa som skulle ta nästan tolv timmar.
– Vi gav istället själva förslag om att vi skulle få bussas vidare till Ö-vik så att vi skulle få sova där exempelvis. Nextjet har ju en skyldighet att ta upp ett tomt plan till Kramfors och se till att vi hade kommit oss hem på söndagskvällen, men det gick inte heller. Det var stafettläkare med som skulle åka uppåt och som hade bokat patienter från 07.00 på morgonen, berättar hon.
Istället väntade en lång busstur med frysta renklämmor som knappt gick att äta som enda förtäring. Bussen var så gott som full med ett 30-tal passagerare ombord.
– Den enda kloka personen i den här historien var busschauffören. Han sa att han skulle stanna till på 7-eleven i Umeå så att vi skulle få fräscha mackor och en kaffe åtminstone. Han sa även att han skulle bekosta maten själv om inte Nextjet gjorde det.
Bussen var framme i Gällivare först efter 9-tiden på morgonen. Även om Lena Lindberg och de andra resenärerna förstår att säkerheten går först tycker hon att flygbolaget måste försöka hitta mer acceptabla lösningar vid sådana här incidenter.
– Det här ger inget förtroende för flygbolaget. Det är ofta som bolaget har förseningar och folk får vänta. Man måste lösa så resenärerna får komma hem i en rimlig tid, menar Lena Lindberg.
Nextjet säger att de förstår resenärernas frustration och menar att bussfärden var den enda lösningen de hade just då.
Kommer resenärerna att få någon ersättning för bokningen?
– De kommer ersättas med en fri resa. Jag förstår frustrationen och besvikelsen som uppstår, säger Henning Lindberg, försäljnings- och marknadsansvarig vid Nextjet.
Det hade tagit nästan lika länge för resenärerna att åka till Thailand.
– Jag förstår att man är besviken och att det är jobbigt att åka buss så länge. Särskilt när man är inställd på att få flyga. Men säkerheten går först och är det punktering kan vi inte bruka planet. Vi hade tittat på alla alternativ. Det fanns några platser kvar på flygningen som skulle gå dagen efter så de med nedsatt rörlighet och några till prioriterades till den flygningen, de fick övernatta på hotell i Kramfors.
Vad tar ni för lärdom av det här?
Vi lär oss alltid av sådana här incidenter. Men man kan aldrig gardera sig fullt ut, i Kramfors finns det exempelvis inga andra flygplatser om det skulle bli akut, säger Henning Lindberg.