Flygplanskris i Gällivare efter konkurs

Estonian Air har gått i konkurs. Något som ställer till det för NextJet som trafikerat Gällivare - Stockholm med deras jetplan. "Det kom väldigt olägligt", säger NextJets vd Magnus Ivarsson.

Planer på plan. NextJet arbetar för fullt med att hitta ett jetplan att hyra in.

Planer på plan. NextJet arbetar för fullt med att hitta ett jetplan att hyra in.

Foto: Marie Ridderström

Gällivare2015-11-09 10:47

Det är bråda dagar för NextJet att hitta ett flygplan till sträckan Gällivare- Arvidsjaur- Arlanda. Detta efter att Estonian Air, som de hyr flygplanet av, gått i konkurs.

– Det har gått rykten om det här i över två år. Men jag trodde inte det skulle hända nu, utan att vi åtminstone skulle få flyga med planet till årsskiftet, säger NextJets vd Magnus Ivarsson.

Läs mer: Flygbolag har gått i konkurs

Läs mer: Därför tar NextJet över flyglinjen

Flygupphandlingen i Gällivare har haft många turer. Efter företaget Fly Laplands upphandling med Estonian Air stod bolaget redo att flyga till Arlanda med jetmotor och 86 stolar. Men knappt hann linjen starta innan NextJet fick kliva in i Estonian Airs ställe och i stället hyra jetplanet av flygbolaget, som fått ett negativt besked efter en utredning i EU-komissionen. I helgen meddelades Estonian Airs konkurs, något som innebär problem för NextJet då planet inte längre kan hyras in.

– Det ställer såklart till problem och det kommer väldigt olägligt. I går fick vi flyga med ATP, en propellermotor som fungerar som ett jetplan. Det flyger vi även med i dag och på tisdag, säger Ivarsson.

Planet tar bara 68 passagerare, vilket lett till att det var fler passagerare än platser inbokade till söndagens flyg från Arlanda.

– Vi köpte biljetter av SAS och flög dem till kusten och ordnade sedan med marktransport till Arvidsjaur. Vi har någon överbokning till men annars är planen inte bokade mer än vad vi har stolar till, säger Ivarsson.

Efter tisdagen hyrs ett nytt propellerplan in, en ATR, som kommer att trafikera linjen i tre veckor till att börja med. Det innebär att rutten kommer att ta cirka 15-20 minuter längre än med jetplan.

– Vi letar efter ett jetplan att hyra in och då kommer vi att kunna återanpassa tidtabellen. Långsiktigt kommer vi att skaffa ett eget jetplan, säger Magnus Ivarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om