Flygbolag i motvind - dålig punktlighet kostar
Förseningar på sträckan Gällivare-Arlanda ger flygbolaget Nextjet ett vite på 294 733 kronor till Rikstrafiken. Dessutom hålls 974 423 kronor av den årliga ersättningen inne, tills bättring sker.Nextjet jobbar på en långsiktig hållbar lösning för att kunna bli kvar och växa på den aktuella sträckan.
Nextjets förseningar kostar pengar.FOTO: Maria Ödalen
Foto: Maria Ödalen
- Förseningarna beror på att en annan aktör som börjat flyga Kramfors-Storuman har lagt sig precis i kloss med oss och de tider vi landar i Kramfors. Därav blir vår turnaround inte så snabb som planerat. Flygningarna påverkas även av väder och trafiksituation som kan ge längre inflygningar, framför allt på Arlanda som är en stor flygplats, säger Brian Liddle, Nextjets marknads- och kommunikationsansvarige.
Enligt avtalet ska minst 95 procent av flygningarna vara punktliga för att full ersättning ska betalas ut. På sträckan Gällivare-Arlanda har flygbolaget kommit upp till 84 procents punktlighet under årets första kvartal gällande ankomster till Arlanda, och 87 procent under årets andra. Detta kostar flygbolaget 294 733 kronor i vite.
Rikstrafiken håller även inne tio procent av den årliga ersättningen för 2010 tills Nextjet uppfyller de restidskrav som avtalats - en summa på 974 423 kronor. Ytterligare vite kan komma i fråga gällande förseningar för ankomster till Gällivare.
Fortsatt satsning
Men Nextjets ledning tappar inte modet för den skull, utan pratar om att fortsätta satsa och till och med växa.
- Vi för dialog med Rikstrafiken och kommunledningen i Gällivare för att tillsammans hitta en bra lösning. Alla parter är medvetna om problemen. Vår vision är att vara en långsiktig operatör på linjen och nu när vi går in i en högkonjunktur ser vi alla möjligheter att kunna växa och öka på frekvensen, säger Brian Liddle.
Han fortsätter:
- Vi vill inte bli ännu en aktör som kommer och försvinner utan i slutänden ha god kontroll på kostnader och flyga kostnadseffektiva plan som är anpassade för det underlag som finns.
Biljetterna går åt
Om att många tar bilen till och flyger från Kiruna flygplats framför Gällivares säger han:
- Både Norweigian och SAS flyger andra flygplanstyper med större kabiner och kan därför erbjuda fler billigare biljetter, medan våra går åt väldigt fort. Vi ser kontinuerligt över prissättningen och jobbar för att kunna erbjuda så bra priser som möjligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!