Laxen stiger i älvarna och fisket i Norrbotten har en bättre standard än på länge. Under fiskeföreningen Swedish Lapland Fishings årsmöte kunde sju av de 21 medlemmarna och företagarna som samlats på Dundret konstatera att det finns enormt stora utvecklingspotential för fisketurismen.
– Det finns visioner i oändlighet. Samtidigt är det viktigt att vi inte överutnyttjar det utan fortsätter med hållbart fiske, säger föreningens ordförande Ulf Blomquist.
Föreningen uppger sig vara en samlad skara med spetskompetens. Men trots det upplever de att den regionala destinationsorganisationen Swedish Lapland visitors board inte vill göra dem delaktiga i utvecklingsarbetet.
– Organisationen har blivit som ett paraply över alla föreningar och företagare. Det är på gott och ont. Så länge det fungerar med kommunikationen är det bra, säger Mikael Forsén.
Men det är just det som föreningen anser har gått utför. Från att ha varit ett betydande organ för destinationsorganisationen där man fått dela med sig av sin kompetens har man nu knappt någon insikt i Swedish Laplands arbete.
– Vi vill ha en aktiv roll i utvecklingen. Fram till för ett år sedan har vi varit den instans som man tillfrågar. Nu har det runnit ut i sanden, säger Ulf Blomquist.
– Förut fanns det mer tematiskt arbete där vår kompetens togs till vara på. Det känns inte som det finns i dag, fortsätter han.
Försök till kontakt med Swedish Lapland visitors board har enligt fiskeföretagarna inte heller gett något.
– Än så länge har vi inte fått någon reaktion när vi berättat att vi känner oss förbisedda, säger Blomquist.
Organisationens vd Annika Fredriksson känner däremot inte igen fiskeföretagarnas missnöje och menar att hon inte uppfattat det så.
– Det verkar som ett missförstånd kring hur vi arbetar. Vi har nu under våren hållit på med en kartläggning bland regionens fiskeföretag samt en enkät för alla turistföretag inom besöksnäringen för att få veta hur de ser på framtiden, säger hon.
Insatserna för det tematiska arbetet är beroende av de undersökningar som gjorts under våren.
– Det var först häromveckan vi fick veta att vi har medel till att börja arbeta tematiskt. Nu kommer vi att kunna nischa oss mycket mer, och till hösten kommer vi bjuda in alla turistentreprenörer. Och då är inte bara den föreningen inbjuden, utan alla företag inom de olika teman som finns, säger Annika Fredriksson.