Fackföreningarna kallade till presskonferens vid Stenbron. I 30 graders kyla samlades riksdagsmän, fackliga funktionärer och pressfolk. Facket hade symboliskt spärrat av rastplatsen för att väcka opinion i vägfrågan. Efter dödsolyckan då två kommunanställda chaufförer miste livet är känslorna upprörda. Vid olycksplatsen finns ljus, blommor och ett mjukisdjur. En av de omkomna var sexbarnsfar.
– Nu får det vara nog. Situationen är nu så allvarlig att vägen av många klassas som en dödsfälla. Det ska inte vara som rysk roulette att ta sig till och från sitt arbete, säger Tomas Nilsson ordförande IF Metall.
Valfråga
Fackföreningarna kräver att vägen byggs om till en fyrfilig, eller trefilig väg med mitträcke.
– Vi kräver en bättre upphandling av snöröjningen och bättre kontroll av snöröjningens utförande. Vi uppmanar alla att delta i E10 uppropet, säger Tomas Nilsson.
IF Metall har under många år ställt kravet på ombyggnad och upprustning av vägen men inget har hänt, säger Johannes Sundelin, valledare IF Metall.
– Vi kan inte acceptera en regering som låter bli att agera när uppenbara säkerhetsrisker finns och människor riskerar att dö. Om E10 varit en arbetsplats skulle vi för länge sedan stängt av den på grund av den stora säkerhetsrisken.
Vem ska dö härnäst?
– Vi är inget bidragslän, vi har gett så många miljarder till södra Sverige, nu är det dags att få tillbaka, säger Ulf Normark, ombudsman för Byggnads.
– Vi kräver inte motorvägsstandard. Nu handlar det om trafiksäkerhet. Bygg om E10:an. Det är bara att sätta i gång, säger riksdagsman Leif Pettersson (S).
Transportarbetarförbundet organiserar 2600 medlemmar i Norrbotten.
– Våra medlemmar har E10:an som arbetsplats. Här färdas långtradarchaufförer, busschaufförer och väktare . Nu satsas det pengar söderut samtidigt som folk dör på E10:an. Vem ska dö härnäst, säger ordförande Robert Sauela,
Vägen har en föråldrad vägstandard. Förr var bredden på lastbilar 2,35 meter, nu är bredden 2,6 meter, säger regionala skyddsombudet Niklas Stridsman.
Hård trafikrytm
– En facklig företrädare på väg hem från jobbet förolyckades nyligen. Vägen måste åtgärdas nu, säger Lena Israelsson, ordförande för Kommunal.
Hemtjänsten har omorganiserats och undersköterskor från Gällivare tar hand om gamla i byarna.
– Trafiktrycket har ökat. Jag bor i Dokkas och noterar incidenter varje dag. Häromdagen krockade en anställd med en ren och bilen åkte av vägen, säger Siv-Britt Karlsson.
PRO med 2600 medlemmar representerades av ordförande Bror Wennström.
– Merparten av landsbygdsbefolkningen är pensionärer. De våndas när de färdas efter E10:an för att komma till affärer och sjukvård. PRO stödjer fackföreningarna och är tacksamma för att de tagit det här initiativet.