Estonian Air, det företag som i stort sett var startklara att flyga Gällivare-Arvidsjaur-Stockholm innan konkursbeskedet, sysslar med en sorts lönedumpning. Den fackliga organisationen Svensk Pilotförening menar i en skrivelse till det nybildade bolaget Fly Lapland, flygplatserna samt kommunstyrelserna att det är anmärkningsvärt att ett sådant bolag valdes till att trafikera linjen. Nu blev det inte så, då Estonian Air begärdes i konkurs. I stället är det NextJet som fått fortsätta att trafikera linjen. Något Svensk Pilotförening är lättade över, men kritiken mot kommunerna och Fly Lapland kvarstår.
– Skrivelsen skickades i oktober, och någon vecka senare avbröts samarbetet. I efterhand har det krupit fram att det var näringslivsbolaget Fly Lapland som bröt med Estonian Air. Men vi har inte hört ett ord om vår skrivelse. Knäpptyst, säger Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren.
Pay to Fly innebär att unga piloter måste betala till flygbolag eller ett förmedlingsföretag för att kunna få utöva sitt arbete. Flygbolagen rättfärdigar enligt Svensk Pilotförening detta genom att kalla det för utbildning, men antalet flygtimmar som erbjuds i annonser är långt över det antal timmar som en utbildning är. Föreningen fördömer anställningssättet, och i sin skrivelse klargjorde de att det är besvärande att näringslivet i Gällivare och Arvidsjaur anlitar ett flygbolag som använder den metoden.
– I en del annonser vi sett erbjuds piloterna 1200 flygtimmar mot 60 000 euro. Det är inte jättevanligt på inrikeslinjer, men däremot förekommer det på flygbolag som flyger in och ut ur Sverige. Det är ett sätt som framförallt ökar i baltländerna, där de fackliga organisationerna inte har lika stark ställning som i Skandinavien, säger Martin Lindgren.
I Sverige håller dock den fackliga organisationen stången mot anställningssättet, och är vaksamma på om något bolag som verkar syssla med Pay to Fly upphandlas.
Han menar att situationen som Gällivare och Arvidsjaur var nära att hamna i inte är unik.
– Kommuner vill kunna erbjuda bra förbindelser, bra tider och billiga biljetter och själva komma undan så billigt som möjligt. Då blir det att man tummar på inte bara arbetsvillkor, utan även flygsäkerhet. Något vi såg med AS Avies för en tid sedan, som flög till bland annat Pajala och Luleå, säger Martin Lindgren.
Han tycker att det är märkligt då ingen av de som mottagit skrivelsen hört av sig, och menar att det brister i ansvaret.
– Då man inte bryr sig om att undersöka vilka arbetsvillkor som gäller och genomför en upphandling trots att det sedan länge är väl känt att bolaget var under utredning och riskerade konkurs, så tycker jag att det saknas ansvar, säger Martin Lindgren.