Ett gammalt original rullar ännu

Ingemar Martinssons Harley Davidson från 1946 är en riktig nostalgiraritet som minner om gamla tider.Men trots åldern har den inte gått ur tiden vad gäller reservdelar.- Jag beställde lameller från USA och de kom i obruten originalförpackning i vaxduk, säger Ingemar och skrattar.

Ingemar Martinsson är stolt över sin Harley Davidson från 1946 - en ”sidventilare” med kickstart. Med den har han även fått showa en hel del – i korteger och vid olika sorters firanden.

Ingemar Martinsson är stolt över sin Harley Davidson från 1946 - en ”sidventilare” med kickstart. Med den har han även fått showa en hel del – i korteger och vid olika sorters firanden.

Foto: Maria Ödalen

GÄLLIVARE2008-07-08 06:00
Ingemar Martinsson körde motorcykel redan på 1970-talet och har varit med då kepsen ersattes av hjälmen, som nu är obligatorisk när man sitter på en hoj.
- 1975 blev det hjälmtvång. Tittar man på gamla foton från tiden innan dess syns inte spåret av en hjälm, säger han.
Engelskt och amerikanskt
Det var också på den tiden som engelska och amerikanska motorcyklar var nästan det enda som rullade på gatorna.
Ingemar Martinsson tittar i gamla medlemsregister för MMCK (Malmfältens motorcykelklubb, som ännu är aktiv) från 1971 och konstaterar att det gick fem "japsar" på 30 engelska och amerikanska motorcyklar.
- Sen kom Kawazakivågen och skillnaden i effekten gjorde att gamlingarna då ställdes in, säger han.
Fortfarande Harley Davidson
Men själv har han hängt kvar vid originalet. Hans Harley Davidson 750-kubikare av årsmodell 1946 rullar fint ännu.
- Javisst. Jag bara kör och kör, utan problem.
Och det blir inte bara runt kvarteret trots hojens ädla ålder.
- Det finns de som knappt vågar köra såna här i rädsla för att de ska gå sönder men inte jag. Hojen är till för att användas även om det är en riktig raritet, säger han.
Ingemar Martinsson har även en något bekvämare Sportster 1200 från 1996 men ofta föredrar han gamlingen framför den.
- Ska jag till exempel ta en tur till kaféet i Puoltikasvaara eller någon annan tur ut från samhället, då kör jag den här. Ska jag däremot köra i stan då passar Sportstern bättre.
Med sina tre växlar, som regleras för hand, och fotkoppling är den gamla HD:n inte helt lätt att köra.
- Nej, det är de inte och därför lånar jag inte ut den. Skulle man känna att man håller på att tippa åt vänster, gäller det att fort koppla ur för att hinna få ned foten, säger Ingemar, som själv inte har några som helst problem att växla från Sportsterns handkoppling och fotväxel, till gamlingens handväxel och fotkoppling eller tvärtom.
- Jag har det så inrotat i mig. Det tar högst en minut så har jag ställt om mig.
Ökat i värde
Ingemar Martinsson köpte Harleyn från 1946 av sin bror för 2 000 kronor år 1973.
- Nu är den värd minst 30 gånger mer men det spelar egentligen ingen roll för den är inte till salu, säger han.
Det brukar bli en del småfix och någon ny del varje år. Förutom från USA så beställer Ingemar originaldelar från en man i södra Sverige.
- Han säljer delar endast till Harley Davidson 750-kubikare och det är riktiga förpackningar delarna kommer i även från honom. Inga plastöverdrag där inte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om