En sommar utan bredband och telefoni

Hela sommaren har invånarna i Hakkas varit utan både bredband och fast telefoni. ”Det händer ingenting”, säger Lis-Mari Wennström.

En avgrävd kabel har lett till att Telias kunder i Hakkas varit utan bredband och telefoni sedan maj.

En avgrävd kabel har lett till att Telias kunder i Hakkas varit utan bredband och telefoni sedan maj.

Foto: Calle Slättengren

Gällivare2018-07-27 16:12

Sedan den 30 maj har Lis-Mari Wennström varit utan bredband och fast telefoni i Hakkas utanför Gällivare.

– Det händer ingenting, jag börjar bli irriterad. Det är drygt halva byn som är utan telefon och bredband. Jag tänker på alla gamlingar som bara har fast telefoni och inte har eller kan använda en mobiltelefon, säger hon.

Förklaringen som angetts är att problemet beror på en avgrävd kabel i Telias nät.

– Jag vet inte varför de inte fixar det. Man får bara det där datumet framskjutet hela tiden, säger Lis-Mari Wennström.

Men någon förklaring till varför arbetet med att lösa problemet skjutits fram har dem inte kunnat få. Annat än att det senast berodde på hög arbetsbelastning, då flyttades datumet fram till den 7 augusti.

– Jag vet inte hur många gånger de har skjutit upp det nu, minst 4-5 gånger. Vi får aldrig veta någonting, det känns inte bra.

På Telia bekräftar man att ett 60-tal kunder är drabbade och att det är en avgrävd kabel i svår terräng som ställer till det. Vilket innebär att man måste inhämta ett tillstånd från Trafikverket för att kunna gräva och säkra upp arbetsplatsen.

– Det som försvårar arbetet är att kablarna ligger i någon form av terräng som inte är säker att gå ner i. Vilket gör att vi måste få grävtillstånd för att kunna gräva runt om och säkra området innan vi kan påbörja skarvningen. Det har vi inte fått ännu, tyvärr är det vad som har medverkat till att det dragit ut på tiden, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Någon prognos för när problemet ska vara åtgärdat kan hon inte ge men en del av kunderna har fått hjälp med provisoriska lösningar.

– Tyvärr är det ett antal kunder som inte fått tillbaka sina tjänster. Så fort vi får det här tillståndet att gå ner och påbörja skarvningen så gör vi självklart det. Förhoppningsvis så ska vi få det relativt snart så vi kan åtgärda det den närmsta tiden, säger Inger Gunterberg.

Under somrarna vid tiden för markarbete sker det fler avgrävningar och enligt Inger Gunterberg kan det vara en bra idé att i förväg kontakta Telia och få reda på var kablarna går.

– Det är jättetråkigt när sådana här saker sker och tyvärr är det en hel del avgrävningar den här säsongen. Där skulle jag vilja rekommendera att man tar kontakt med oss för att få kabelutsättningar, att vi hjälper till och berättar var man har våra kablar så att man inte gräver av dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om