Elever i Koskullskulle svenska mästare i Minecraft-tävling

Klass 6 på Myranskolan i Koskullskulle kan titulera sig som Svenska mästare. Eleverna har vunnit den nationella finalen i Skolhackathon, där över 300 klasser tävlade om att skapa framtidens samhällen i Minecraft.
– Det roligaste var att bygga i Minecraft, säger Sara Amin.

Klass 6 firar sin vinst som svenska mästare i Skolhackathon. Stolta poserar de framför Myranskolan i Koskullskulle.

Klass 6 firar sin vinst som svenska mästare i Skolhackathon. Stolta poserar de framför Myranskolan i Koskullskulle.

Foto: Niclas Petersson

Gällivare2025-01-28 21:00

Under hösten har eleverna arbetat med att skapa en virtuell värld där de föreställt sig hur ett hållbart samhälle kan se ut. Projektet innebar både kreativitet och lagarbete. Eleverna delades in i mindre grupper, där varje grupp fick ansvara för ett specifikt område i världen.
– Vi byggde gruvan, men att få berget att se bra ut var svårt, berättar Elmer Olsson.

undefined
Leo Öderyd och Elmer Olsson samarbetade under projektet och byggde bland annat gruvan.

Temat för årets tävling var AI och samhällsbyggnad, och klassens värld innehåller allt från bostäder och skolor till en AI-station som hjälper med läxor. Eleverna skapade också lösningar som robotarmar i förskolans matsal.
– Eleverna hjälpte varandra jättemycket, även om de hade egna områden. De gick ofta in och stöttade varandra med det som behövdes, säger Eva-Marie Hansson, klasslärare.

undefined
Lärarna Helena Larsson och Eva-Marie Hansson är stolta över elevernas insats. "Är det någon klass som man ändå har trott ska kunna gå långt i något sånt här, då är det den här. Det är en klass med väldigt bra sammanhållning. De jobbar bra tillsammans, tänker utanför boxen och känns ganska mogna tycker jag," säger Helena Larsson.

Förra veckan fick klassen beskedet att de blivit korade till regionmästare, men i den nationella finalen tävlade de mot klasser från hela Sverige.
– När juryn började prata om gruvan förstod vi att det kunde vara vi. Vi blev så stolta, säger Helena Larsson, ämneslärare för klass sex i NO och SO. .

undefined
Alicia Isaksson Taivalsaari och Ida Olofsson fick äran att presentera klassens Minecraftstad för juryn via Teams. "Vi presenterade vår värld för juryn. Eva satte ihop en powerpoint och vi fick förklara hur allt fungerade," säger Ida Olofsson.

Vinsten i den nationella finalen kom som en stor överraskning för de flesta.
– Vi började skrika. Vi blev helt chockade och det var väldigt kul att få veta att vi vann, säger Lea Haapanen.
– Men vi hade en fröken som inte trodde att vi skulle vinna Sverigefinalen. Hon sa att vi inte skulle hoppas för mycket, säger Ida Olofsson och tillägger:
– Men jag hade en känsla att vi skulle vinna.

undefined
Sara Amin visar upp Minecraftvärlden som klassen byggt i tävlingen.

För att undvika att barnen blev alltför besvikna om de inte hamnade på prispallen, försökte lärarna hålla deras förväntningar nere inför finalen.
– Inför regionsfinalen trodde de inte alls på sig själva, säger Eva-Marie Hansson.

undefined
Sara Amin, Lea Haapanen och Alicia Isaksson Taivalsaari är både stolta och glada över vinsten i Skolhackathon.
undefined
Ida Olofsson, Lea Haapanen och Sara Amin ser fram emot att få åka till Stockholm i maj. "Det blir ju som en klassresa. Vi ska till Svenska Mässan. Men jag hoppas att vi kan åka till Gröna Lund också", säger Ida Olofsson.

Under projektet har eleverna också lärt sig mycket om hur samhällen fungerar.
– De har fått tänka på allt som behövs i ett samhälle, som hur man ska sortera sopor och använda vindkraft, säger Helena Larsson.

Minecraft har gett eleverna en plattform att använda sin kreativitet och visa vad de kan.
– Vårt största jobb gjordes när de jobbade och skissade och byggde i kartong. Där fick man hjälpa dem mycket mer. Men när de väl kom in i Minecraft var man bisittare. Där är de hundra gånger bättre än oss, säger Eva-Marie Hansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!