Droppen som får bägaren att frysa

Aurora Aurö och hennes man köpte nytt hus 2014 för att slippa krångel och reparationer. Men det var precis det de fick. ”Vattnet fryser och kommunen ger oss inga svar”, berättar hon.

Vattnet i flera av de nybyggda husen på Söderbergskullar har frusit flera gånger. Nu har villaägarna tröttnat. "Det känns surt när vi betalat så mycket pengar för ett nytt hus och dessutom 125 000 kronor för att ansluta sig till vattenledningen", säger Aurora Aurö.

Vattnet i flera av de nybyggda husen på Söderbergskullar har frusit flera gånger. Nu har villaägarna tröttnat. "Det känns surt när vi betalat så mycket pengar för ett nytt hus och dessutom 125 000 kronor för att ansluta sig till vattenledningen", säger Aurora Aurö.

Foto: Emma Eriksson

Gällivare2015-04-21 10:42

Droppen som får bägaren att rinna över. Så brukar det heta när man tröttnar. Men för några av de boende på det nybyggda området Söderbergskullar i Gällivare är problemet snarare att droppen frusit. De senaste vintrarna har flera av de helt nya hushållen drabbats av frusna vattenledningar. I Aurora Aurös hem hände det för tredje gången strax före påskhelgen.

– Det var tredje gången det hände sedan vi flyttade in i februari förra året. Jag tycker inte det ska behöva hända över huvudtaget i ett nybyggt hus som kostat flera miljoner. Dessutom har vi betalat 125 000 kronor till kommunen för att ansluta oss till vattenledningen. Då borde det fungera tycker jag, säger Aurora.

För att undvika att vattnet fryser har kommunen rekommenderat att vattnet ska stå på dygnet runt under vintern.

­– Det är jätteirriterande, det går inte bara att ha på den lite grann utan det ska få rinna ordentligt. Vattnet står på i tvättstugan som ligger intill vårt sovrum. Det är ett konstant ”kissnödig”-ljud.

Uppmaningen fanns redan då paret flyttade in, i form av en kartongbit intill handfatet. Vem som ställt den där har Aurora Aurö och hennes man inte fått svar på.

– Det är fascinerande hur handikappad man blir utan vatten. Vi kan inte använda toaletten, diska eller laga mat, sådant man tar för givet annars, berättar hon.

De gånger de har försökt kontakta kommunen om de frusna ledningarna har de aldrig fått några egentliga svar på vad problemet det beror på och hur det ska åtgärdas.

­– Vi skickas runt till olika personer och alla säger något i stil med ”ja jag har hört att det är problem där men att det är något på gång”. Något mer får vi inte veta, säger Aurora Aurö.

Trots knapphändig information har de boende på Magnetitvägen fått uppgifter om att man ska ha grävt vattenledningen på en och en halv meters djup.

­– Vi har kollat upp hur det grävs på andra ställen. I Luleå gräver de på två meter och i Kiruna på två och en halv. Då är det konstigt att de gräver så grunt här, berättar Aurora Aurö som uppger att förtroendet för kommunen är obefintligt.

Enligt henne ska ytterligare fyra hushåll ha problem med frusen vattenledning. För grannen Sandra Israelssons familj var vattnet en gång borta i fem dagar.

– En helg förra vintern var vi borta ett par dagar utan att ha lämnat kranen på. När vi kom hem hade vattnet fryst. Nu var vi borta i påsk och lämnade kranen på. Tänk om det skulle bli stopp i avloppet och vi får vattenskador. Vem blir det som får betala det då? frågar sig Sandra Israelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om