Under hela dagen kommer arbetet att få bort de urspårade godsvagnarna från rälsen att pågå.
Det är LKAB som sköter det arbetet.
– Vi hade först en tanke att bygga en väg till olycksplatsen, men i och med att kontaktledningen är intakt så går det bra att köra dit utrustningen via tåg, säger Håkan Äijä.
Röjningspersonalen kommer att använda stora grävskopor för att rensa rälsen från urspårade vagnar.
– Det arbetet beräknas vara färdigt under dagen. Sedan ska 300 meter trasig räls lagas och ersättas. Enligt våra prognoser ska det arbetet vara färdigt torsdag klockan 16, då spåret ska vara öppet för trafik igen.
Sedan börjar det viktigaste arbetet: att utreda exakt varför olyckan inträffade.
– Än så länge är det spekulationer, men vi måste få veta svaren, säger Äijä.
Trafikverket tillsätter tillsammans med Green Cargo en haveriutredning. Vilka som ingår i den gruppen vill Håkan Äijä inte berätta.
– Nej, jag vill att de ska få jobba i lugn och ro. Men det blir en person från Trafikverket och en från Green Cargo.
Hur går de till väga?
– Det första de gör är att fotodokumentera så mycket som möjligt innan man över huvud taget börjar röra något. Sedan tar man bitar från vagnar och räls för att säkra bevis. Därefter blir det att lägga pussel och dra slutsatser. Det är ett detektivarbete.
Hur länge tar utredningen?
– Två till tre månader.
Är det viktigt att ni får absolut klarhet i olyckan?
– Det är absolut viktigt. Vi måste få veta.
Bilden på olyckan visar att flera vagnar ligger välta vid sidan av rälsen. Hade detta kunnat hända även med ett persontåg?
– Det är en hypotetisk fråga, men jag tror inte det. Det har aldrig hänt under mina 25 år i yrket. Jag kan givetvis inte lova något, men jag känner mig ganska säker på att det inte hade hänt ett persontåg.
Varför är risken större för godståg?
– För att de väger så mycket mer och finns det en defekt någonstans så provocerar godståget betydligt mer.
Rälsen mellan Narvik och Luleå är byggd för att klara maximalt lastade godståg, vilket innebär en vikt för varje vagn på 120 ton.
Hur ofta spårar godståg ut?
– Jag har inte statistik på det, men det är ungefär noll till en gång per år. Vi hade ju en urspårning söder om Älvsbyn i våras, så vi har haft extra otur.
På måndagseftermiddagen var vagnarna bortplockade. I nuläget beräknas fortfarande att spåret är öppet för trafik på torsdag klockan 16.