"De slog inte nollan"

SOS alarm har utrett varför det tog tre minuter att komma fram vid onsdagens drunkningstillbud. Teorin är att personalen på badhuset glömde slå in en nolla.

Foto:

GÄLLIVARE2015-11-19 11:16

Det var under onsdagsförmiddagen som personal på badhuset i Gällivare ringde SOS alarm efter att en flicka börjat krampa under ett simprov. Förtvivlade uppgav de hamnade i en treminuters kö. Till sist var de tvungna att lägga på och ringa igen, via landstingets växel.

Läs mer: Tre minuters kö till SOS efter drunkningstillbud

SOS alarms platschef Daniel Lundin har gjort en egen utredning av händelsen.

– Jag har kollat bland våra samtal och i det här fallet har vi inget ärende som blivit liggande länge, säger han.

Den aktuella telefonen testades också och det var inget problem att nå 112. Efter samtal med badhuspersonalen så är teorin att de glömt slå in en nolla för att komma ut på linjen.

– Vi kom fram till det i stressen kan ha varit så att man glömt slå in nollan. Då hamnar man istället i kön till kommunens växel, säger Daniel Lundin.

Enligt badhuspersonalen har det hänt förut att det varit svårt att komma fram.

– Då kan det varit samma sak att de hamnat i kö till sin egen kommunväxel. Och det är ju såklart jätteallvarligt att det är så, säger Daniel Lundin.

– Det kanske är viktigt att man går ut med det här till alla kommunala verksamheter så man inte börjar misstro oss fast vi inte en fått in samtalet till oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!