Den 14 januari går strömmen hos Börje och Ellen Oskarsson på Masgatan i Malmberget. När den kommer tillbaka igen ett par timmar senare så gör ventilationen inte det. Nu två veckor senare är fläkten på taket fortfarande stilla.
– Vi har inte fått reda på någonting, det här är vansinnigt, säger Ellen Oskarsson.
Fönstren i lägenheten är täckt av imma trots att paret precis har vädrat. De beskriver båda att det är svårt att laga mat och duscha för då slår fönstren igen. Ellen Oskarsson har också svårt att sova.
– Det är så tungt att andas här, säger hon.
– Hon sover kanske två timmar, säger Börje Oskarsson.
Redan dagen efter strömavbrottet gjorde Börje och Ellen en felanmälan till Topbostäder, en anmälan de ännu inte fått återkoppling på. Ovissheten tär nästan värst, samtidigt som de oroar sig för både vattenskador, mögel och hälsan.
– Så här ska det ju inte vara, fläktarna måste fungera i så här gamla hus och särskilt när det är corona, vi kommer ju bli sjuka här, säger Ellen Oskarsson och fortsätter:
– Jag betalar full hyra och tolererar inte det här, vi har ju rättigheter och skyldigheter från bägge håll.
På Topbostäder kan man i dag inte svara på varför ventilationen är ur funktion men man arbetar för att lösa problemet så snart som möjligt.
– Vi har både egen personal och en entreprenör som jobbar med det här. Vi har varit upp på taket vid två tillfällen och ska upp i dag igen för att försöka konstatera vad felet är, säger Kenneth Apelqvist, förvaltningschef Topbostäder.
På grund av att man ännu inte vet vad det är som orsakat problemen kan man heller inte säga något om när det väntas vara åtgärdat.
– Det kan ju bli så att de måste beställa reservdelar och därför har jag svårt att säga när felet kommer bli åtgärdat, men vi hoppas kunna lösa det så snart som möjligt, säger Kenneth Apelqvist.
Enligt Apelqvist är fastighetsbolagets rutiner att göra en återkoppling till hyresgästen. Varför det inte gjorts i det här fallet kan han inte svara på.
– När det kommer in en felanmälan ska vi ha en återkoppling till hyresgästen, så att de vet om vad som ska hända och hur vi jobbar med problemet, säger han.
Kompenseras hyresgäster såna här gånger?
– Det här är ingenting som vi per automatik går ut och kompenserar hyresgästerna för, och ingenting vi har pratat om än.