Därför kan inte nya ambulansflyget landa i Gällivare

Trots löften från Svenskt ambulansflyg, KSA, om att deras nya flygplan kommer kunna starta och landa i Gällivare så verkar det inte som att problemen kommer att lösa sig. "Planet kan inte starta och landa när det är halt", säger en person med kunskap om flygplanet till Norr media.

Det nya ambulansflyget Pilatus PC-24 kommer även fortsättningsvis stöta på patrull på banan i Gällivare, där det ibland råder halka samtidigt som banan bara är 1714 meter lång.

Det nya ambulansflyget Pilatus PC-24 kommer även fortsättningsvis stöta på patrull på banan i Gällivare, där det ibland råder halka samtidigt som banan bara är 1714 meter lång.

Foto: Victor Bomgren

Gällivare2021-11-22 18:03

Vi har tidigare berättat att KSA redan sin första dag i drift tvingades tacka nej till ett akutuppdrag i Gällivare på grund av friktionsvärdena på landningsbanan. KSA uppgav ett par dagar senare att de fått rätt på den så kallade startdata de behövde och att problemen därefter skulle vara åtgärdade. Ändå tackade Svenskt ambulansflyg nej till ytterligare tre uppdrag samma vecka. Faktum är att Pilatus PC-24 ännu aldrig landat på Gällivare flygplats. 

Nu står det klart att problemen kommer att kvarstå. En källa med insyn i hur planet är konstruerat förklarar att Pilatus PC-24 har stora begränsningar i samband med halka, men också när det gäller sidvind. 

– Planet kan inte reversera, det vill säga bromsa genom att trycka luften framför sig. PC-24:an har bara friktionen mot marken, det vill säga vanliga bromsar – precis som bromsarna på en bil, det är enda sättet att få stopp på planet, uppger källan. 

Jämfört med de propellerplan, Beechcraft 200, som traditionellt används inom ambulansflygverksamhet kräver också PC-24:an en längre landningsbana eftersom planet är tyngre. 

– I teorin är Pilatus bara lite, lite sämre än Beechcraft 200. Men det gäller på asfalt. Vad spelar det för roll att man sparar 30 minuter i flygtid på sträckan Gällivare–Stockholm om patienten ändå måste åka bil till Luleå eftersom planet inte kan landa i Gällivare? 

Samtidigt är jetplanet känsligare för sidvind, vilket är ytterligare en begränsande faktor i samband med halka. 

– Det är inget fel på banan i Gällivare. Det är flygplanet som inte är tillräckligt bra, säger den person som Norr media pratat med. 

Enligt denne kan PC-24:an inte heller flyga i underkylt regn eller duggregn. 

– Planet har inte ens vindrutetorkare. Det kommer finnas dagar då det kan starta och landa i Gällivare, men det kommer vara många dagar då det inte är möjligt. Det är tragiskt att man slösar på det här sättet med skattebetalarnas pengar och att tillgängligheten dessutom blir sämre för patienterna, säger källan. 

KSA har köpt in sex jetplan av modellen PC-24 för sammanlagt 700 miljoner kronor. Vi har tidigare berättat att kritiker beskrivit affären som ett "otroligt penningslöseri".  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!