Charter målet när flygplatsen byggs ut

Trots lågkonjunkturen och ett minskat antal flygresenärer, satsar Gällivare kommun och flygbolaget Nextjet framåt. Den nya hangaren vid Gällivare flygplats är färdig i höst och utbyggnaden av flygfältet öppnar möjligheter för chartertrafik mot utlandet.

Den nya hangaren vid Gällivare flygplats ska vara färdig i höst. Utbyggnaden av Gällivare flygplats ger möjligheter till framtida chartertrafik mot utlandet.FOTO: Marie Ridderström

Den nya hangaren vid Gällivare flygplats ska vara färdig i höst. Utbyggnaden av Gällivare flygplats ger möjligheter till framtida chartertrafik mot utlandet.FOTO: Marie Ridderström

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2009-07-08 06:00
- Chartertrafik är en målsättning, det är ju där utvecklingsmöjligheterna finns och framför allt charter in. Utlandsresenärer som vill turista. Där finns största mervärdet för samhället och de pengar som investeras, sen är det bara fantasin som sätter begränsningarna, säger flygplatschef Mikael Gustafsson.
I Gällivare skiner solen dag och natt under en hel sommarmånad. Med midnattssol, fiske, fjällvandringar och samisk kultur vill man locka turister. Här finns fjället mitt i stan, Dundret, Muddus nationalpark, Stora sjöfallet och Nikkaluokta.
Tomma flygstolar
Men under sommaren har antalet flygresenärer minskat. Nextjet som trafikerar linjen Gällivare - Stockholm har 68 platser i sitt flygplan. Under juni var 53 procent av stolarna besatta.
- Sommartid är lågsäsong. I princip är det de som betalar själva som reser. I medeltal är det 20-25 personer per tur. De stora projekten i gruvnäringen börjar klinga av och det ser man effekter av. Det finns ett regeringsbeslut på att Gällivare ska ha flygtrafik och detta bygger på att man ska garantera trafiken för näringslivet, säger Mikael Gustafsson.
Utbyggnad för 100 miljoner
Utbyggnaden av Gällivare flygplats pågår. Etapp ett, den nya hangaren, är färdig i höst. Hela projektet pågår fram till år 2010. Landningsbanan ska förlängas med 700 meter, men innan dess ska en miljöprövning göras, eftersom bäcken Kavajokki måste flyttas. Hela projektet kostar bortåt 100 miljoner och finansieras av Gällivare kommun, länsstyrelsen och Europeiska unionen.
Flygbolaget Nextjets vd Magnus Ivarsson är positiv till utbyggnaden.
-Vi är enormt glada för att kommunen tog det beslutet. Flygplanet mår bra av att stå inomhus. Nu slipper vi avvisningar. Det är ovärderligt att ha tillgång till en hangar när det är så kalla nätter och så mycket nederbörd, säger han.
"Vänder i höst"
Lågkonjukturen har påverkat resandet negativt.
- Vi trodde inte att vi skulle komma i en så här djup svacka som vi gjort men vi har rätt bra beläggning även i lägsta säsongen och jag tror att det vänder i höst. Vi har en så pass bra regularitet i Gällivare och vi har fått tillbaka förtroendet för flyget. Det är viktigast av allt, att man känner att man kan lita på flyget. Vi har fått positiva reaktioner på flygplansmodellerna som är rymligare och trevligare än det tidigare flygplanet, säger Magnus Ivarsson.
"Flygvärdinnor får beröm"
- Över sommaren är det direktlinje Gällivare- Stockholm, efersom Kramfors flygplats har sommarstängt. Företagen tycker det är värdefullt med mellanlandningen i Kramfors, det binder i hop mellansverige med övriga Sverige. Det säkerställer bra arbetskraft som slipper sitta i bil i två dagar.
- Vi ska försöka öka beläggningen, vara ännu aktivare i marknadsföringen. Vi får mycket beröm för våra värdinnor ombord, passagerna är otroligt nöjda. Det är väl trevligt att Gällivare får en operatör som håller hela avtalet som sträcker sig fram till oktober 2011, säger Magnus Ivarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om