Boliden: Skatt får motsatt effekt

Dieselskatten ska få gruvorna att välja klimatsmartare alternativ. Men när notan för Boliden blir 100 miljoner kronor funderar man på att spara de pengarna genom slopade miljöprojekt.

Klas Nilsson

Klas Nilsson

Foto: Jeanette Hägglund

Gällivare2019-03-09 19:30

Läs mer: Skattesmäll för gruvorna – "till stockholmarnas elcyklar"

Läs mer: Ministern vill undvika drastisk gruvskatt

Boliden har ett pilotprojekt i Aitikgruvan för att påbörja elektrifieringen. Precis den typen av satsning som regeringen vill främja. Men när regeringen vill påskynda gruvornas miljöarbete genom en höjd gruvdieselskatt kan sådana projekt komma att skrotas. Det säger Bolidens kommunikationsdirektör Klas Nilsson.

– Att helt plötsligt drabbas av skattepåslag på 100 miljoner kronor tar bort möjligheten för oss att investera. Då försvinner resurser för att vara med och driva på teknikutvecklingen helt enkelt.

Kaunis Iron har tidigare yttrat sig i negativa ordalag om skatten. Boliden vill gå så långt som att säga att skatteförslaget får helt motsatt effekt.

– Det riskerar ju dessutom på lång sikt att investeringar och produktion flyttas till andra länder med långt högre klimatpåverkan om konkurrenskraften påverkas så negativt i Sverige. Vi tycker att man måste ta hänsyn till den globala konkurrensnivån, säger Klas Nilsson.

Förslaget är ännu ute på remiss och inget är spikat. Fler röster höjs för att införa den här skatthöjningen i flera steg och under en längre tid så att gruvbolagen får en bättre chans att ställa om, som vänsterpartistiska riksdagsledamoten Birger Lahti har pratat om. Det här är något partiledaren Jonas Sjöstedt (V) ställer sig bakom och även från regeringspartiet finns sådana åsikter. Ida Karkiainen (S), riksdagsledamoten från Haparanda, har försökt knuffa sitt parti i den riktningen.

– Lite press ska man givetvis kunna sätta på gruvföretag för att få en klimatvänligare drift, men man kan inte införa allt på ett bräde som drabbar så hårt. Det blir inte heller hållbart, säger Karkiainen.

Från gruvföretaget Aitiks håll tycker man att det är märkligt att man å ena sidan ska höja dieselskatten för gruvor och å andra sidan ge jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruksverksamhet skattelättnader. I januari i år sänktes dieselskatterna i dessa verksamheter.

– Det är uppenbart att konkurrenskraften i södra Sverige ska säkerställas genom minskad konkurrenskraft i norra Sverige, menar Klas Nilsson.

– Även jordbruket måste ställa om, men det har varit speciella förutsättningar med torka. Så jag skulle inte vilja ställa norra och södra Sverige mot varandra så. Men det här slår inte minst mot Kaunis Iron och Boliden och det måste regeringen ha i åtanke, säger Ida Karkiainen (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om