Fredriks Nordgrens bil skadades efter en färd på E 10 mellan Luleå och Gällivare under söndagen. Här utförs vägarbeten på delar av sträckan och det var klistriga stenar som slungades omkring och samlades i bland annat hjulhusen. Resan gjorde han mitt på söndagen - en resintensiv dag runt Malmfälten. I Kiruna tog Kirunafestivalen slut på söndagen, i Gällivare anordnades MC-träff och marknad. Dessutom skulle många hem från Piteå summer games och karavanerna var långa på sträckorna där beläggningen på vägen byts ut. Flera av resenärerna har hört av sig till NSD och rapporterar om stenskott, lackskador och motorcyklar som bärgades bort från vägarbetena.
Stenarna sitter fast överallt i Fredrik Nordgrens Audi S4. I hjulhusen runt bromsslangarna, bakom bromsskivorna och under de platsskydd som ska skydda underredet på bilen. De har skadat bromsskivor och lack.
Fredrik Nordgren har vägt alla stenar han fått bort. 15 kilo är han uppe i.
- Jag har tre nya stenskott på rutan och många små stenskottsskador i lacken. Hade jag inte kunnat göra det själv tror jag att bara saneringen hade kostat över 10 000 kronor, säger han.
Entreprenör för arbetena är NCC och underentreprenör det estländska företaget Ule. Peep Pärn jobbar med att lägga beläggning, och säger att de hade problem i söndags.
- Plötsligt ökade trafiken från bara ett par bilar till massor, säger han.
Men Fredrik Nordgrens problem kommer inte från hög hastighet. Den metod som användes vid beläggningen går ut på att ett bindemedel, en emulsion, läggs på vägen och sedan läggs stenar mellan 8 och 11 millimeter i diameter ut. Emulsionen ska sedan krypa upp två tredjedelar av stenens diameter, och aldrig nå vägytan. Men på söndagen gjorde det varma vädret kombinerat med den stora trafikmängden att emulsionen nådde vägbanan. Stenarna fastnade i bilarna och drogs upp.
- Det här gänget har lagt en miljon kvadratmeter utan ett enda skadeärende, men ingen hade förutspått den stora trafikmängden. Alla beklagar vad som hänt, säger Kjell Johansson, projektledare på Trafikverket.
Metoden används för konstnadseffektivt och miljövänligt öka livslängden på vägen. Men Fredrik Nordgren ifrågasätter att den används på en europaväg, delvis för problemen som kan uppstå.
- E 10:an enda vägen att ta sig den här sträckan.
På tisdagen ska alla beläggningsarbeten längs E 10 vara klara.