Barn blev utan skolgång i flera månader

Barn placerade i familjehem har samma rätt till skolgång och utbildning som andra barn. I minst två fall har barn från Gällivare missat flera månader av skolgång sedan de placerats i familjehem.

I två av de granskade ärendena blev skolpliktiga barn utan skola i flera månader, efter att de hade placerats enligt LVU.

I två av de granskade ärendena blev skolpliktiga barn utan skola i flera månader, efter att de hade placerats enligt LVU.

Foto: Montage/Elisabeth Hedman

Gällivare2022-03-28 06:00

Där andra kommuner arbetar med öppenvård och frivillighet har socialförvaltningen i Gällivare gått i motsatt riktning. Förra året omhändertogs över 20 barn omedelbart och placerades i familjehem. 

Varför sticker en kommun med 17 000 invånare plötsligt ut i statistiken? Vår granskning Kampen om barnen fortsätter. 

Ett syskonpar omhändertogs den 26 mars 2021. Det äldre barnet gick då i skolan. Barnet placerades i ett familjehem i Västerbotten. Trots att mer än två månader återstod av vårterminen, blev pojken utan skola ända fram till terminens sista dag, då han fick gå en dag i sin nya klass. Sedan kom sommarlovet.

Hans yngre syskon, som vid omhändertagandet gick i förskolan, fick under vårterminen 2021 inte gå de 15 timmar i veckan som ett barn med hemmavarande föräldrar har rätt att göra. 

undefined
Två barn i fall som Norr Media har tagit del av blev utan skolgång i flera månader efter att de placerats hos familjehem. Bilden har inget samband med texten.

Socialstyrelsen skriver i sina riktlinjer gällande barn som är placerade enligt LVU att socialnämnden i hemkommunen ska samverka med andra samhällsorgan för att barn och unga i familjehem ska få lämplig utbildning.

Enligt Socialstyrelsen ska barnets skolsituation kartläggas redan under utredningen, eller i samband med att barnet blir placerat. 

Ett annat barn omhändertogs på höstterminens första skoldag och gick aldrig skola på placeringsorten. Barnet fick flytta hem till sina föräldrar i mitten av november och går nu i skolan. Ärendet är anmält till Skolinspektionen. 

– Vi pratade med familjehemskonsulenten, men hon sade att det är socialförvaltningen i Gällvare som bestämmer, säger pappan. 

Föräldrarna vet inte än hur mycket frånvaron har påverkat, men de har bett om extra stöd till barnet. 

– Det känns fördjävligt att de tog honom från skolan, säger pappan. 

Socialchef Annette Viksten Åhl och socialnämndens ordförande Johannes Sundelin hävdar att skolpliktiga barn ska påbörja skolan direkt vid placering enligt rutin.

undefined
Annette Viksten Åhl, socialchef och Johannes Sundelin (S), ordförande i socialnämnden, säger att det inte alltid är möjligt för placerade barn att börja skolan direkt.

"Detta har inte alltid kunnat genomföras av olika anledningar, till exempel att barnen har inte varit folkbokförda i nya kommunen, att beslutet om LVU har överklagats och så vidare", skriver de i ett skriftligt svar. 

De påpekar att socialtjänsten och barnets hemskola "jobbar med överföringen till nya skolan för barnet enligt upprättad rutin". 

När Johannes Sundelin får frågan i en intervju om varför barn har blivit utan skolgång svarar han: 

– Jag går inte in i enskilda ärenden, men vet vilka fall du syftar på. Generellt sett kan jag svara att om ett barn har varit med om något traumatiskt, då måste man först titta på hur det mår. I extrema fall kan det finnas fara för hälsan, då måste vi ta hjälp av sjukvården för att bedöma hur barnet ska tryggas innan man sätter det i en skola. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!