Banbrytande förslag från kommunalrådet

Kommunalråd Tommy Nyström föreslår att man bygger en stickspår från Pajala-gruvorna till Aitikgruvans nya järnväg.- Det låter som ett mycket gott förslag, säger informationschef Jonas Lundström vid Northland exploration.

Ett stickspår byggs från Malmbanan till en ny järnvägsterminal i Aitik. Järnvägen beräknas vara klar hösten 2009. Foto; Thorvald Burman

Ett stickspår byggs från Malmbanan till en ny järnvägsterminal i Aitik. Järnvägen beräknas vara klar hösten 2009. Foto; Thorvald Burman

Foto:

GÄLLIVARE2008-09-20 06:00
Gällivares socialdemokratiska kommualråd, Tommy Nyström, lade ut en brandfackla på Kommunförbundets styrelsemöte häromdagen.
Hans idé är att bygga ett stickspår från Pajalagruvorna till Aitikgruvans nya järnväg.
Stickspår till Aitik
Sommaren 2007 påbörjade Boliden bygget av ett stickspår från Malmbanan till en ny järnvägsterminal i Aitik. Järnvägen beräknas vara klar hösten 2009.
Vid terminalen ska utlastning ske från Aitiks nya anrikningsverk. I framtiden ska lastbilstransporterna på det allmänna vägnätet minska.
Den totala spårlängden blir 4 700 meter.
Northland exploration Sweden AB planerar samtidigt sina nya gruvor i Pajala kommun. Tre gruvor, varav den första i Tapolivuoma
i norra Finland år 2010.
Planerar järnväg
De övriga gruvorna vid Kaunisvaara kräver ett generalgrepp på infrastrukturen. Gruvorna i Pajala kommer att sysselsätta cirka 200 personer.
Här planeras bygget av en järnväg. Huvudspåret har varit förslaget om räls till Kemi, men kommunalrådet Tommy Nyström har ett annat förslag.
- Jag har en öppen vision där alla kan bli vinnare. Gruvbolagen, Gällivare och Pajala kommun. Det är ännu inte definitivt beslutat att det är Kemi som gäller. Om gruvan drar ett stickspår till Aitiks nya järnväg får de en kortare anslutning till stambanan, säger Tommy Nyström.
- Infrastrukturen är redan gjord. På finska sidan har vägverket förstärkt sin vägsträcka in mot Masugnsbyn. Gällivare är en stark gruvkommmun med ett centralt läge. En gruvmetropol med två stora gruvor, 12 mil till Kiruna och 13,5 till Pajala, säger Berne Sehlberg (s).
"Intressant förslag"
Förslaget är utan tvekan intressant, säger Jonas Lundström, informationschef, vid Northland exploration.
- Tommy Nyström kommer ofta med goda förslag och det här är ett sådant. Jag ska föra bollen vidare. Jag ska ta upp det här inne i företaget. Huvudspåret vi jobbar med är spår ner till Kemi och eventuell anslutning till Kalix, men goda förslag som dessutom är konkreta ska så klart kollas upp. Det är inte billigt att göra järnväg, säger Jonas Lundström.
Spirande intresse
Han säger för övrigt att han upplever ett starkt spirande intresse för den nya gruvan.
Inte minst från gruvarbetare som arbetar i Gällivare/Malmberget.
- Det finns påfallande många som bor i Tornedalen och pendlar till Malmfälten, trots att det är så länge sedan skogsindustridöden kom till Tornedalen, säger Jonas Lundström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om