Anna i Malmberget tar cykeln till jobbet oavsett vÀder

NÀr pandemin slog till och hemmakontoret blev vardag kÀnde Anna Lyckholm sig instÀngd. Hon saknade att komma ut och ha en tydlig grÀns mellan arbete och fritid.
Lösningen blev cykeln – och sedan dess har hon trampat till jobbet varje dag – oavsett vĂ€der.
– Jag har rĂ€knat ut att jag har cyklat över 600 mil sedan jag började, sĂ€ger hon.

Anna Lyckholm Àr chef för enheten folkrörelseutveckling inom HyresgÀstföreningen i Norrland och har tagit cykeln till jobbet sedan pandemin.

Anna Lyckholm Àr chef för enheten folkrörelseutveckling inom HyresgÀstföreningen i Norrland och har tagit cykeln till jobbet sedan pandemin.

Foto: Niclas Petersson

GĂ€llivare2025-03-03 00:01

Anna Lyckholm bor pÄ Mosebacke i Malmberget och cyklar varje dag till sitt jobb pÄ HyresgÀstföreningen i GÀllivare. Det har blivit en sjÀlvklar del av vardagen.

undefined
Anna Lyckholm klÀr sig efter vÀder och temperatur. "Jag Àr knappast som en mellanchef i Stockholm som klÀr sig i lycraklÀder och har vÀrsta coola cykelgearen. Jag cyklar i mina vanliga klÀder.", sÀger hon.

– Under pandemin jobbade jag mycket hemma, men jag saknade att gĂ„ ut och ta mig till jobbet. Hela rutinen att klĂ€ pĂ„ sig pĂ„ morgonen och lĂ€mna hemmet. SĂ„ jag började cykla och upptĂ€ckte att det var riktigt skönt. Sedan testade jag Ă€ven pĂ„ vintern och det fungerade bra.

StrĂ€ckan till jobbet Ă€r fem kilometer enkel vĂ€g och Anna cyklar oavsett Ă„rstid – sĂ„ lĂ€nge temperaturen inte sjunker under 30 minusgrader.

– DĂ„ jobbar jag hellre hemifrĂ„n Ă€n att ta bilen.

DubbdÀck gör stor skillnad och Anna tycker att det Àr lÀttare att hÄlla balansen pÄ tvÄ hjul Àn till fots nÀr det Àr isigt pÄ trottoaren. En utmaning Àr dock bristen pÄ cykelvÀgar i centrala GÀllivare.

– I stan mĂ„ste man ut i gatan och pĂ„ vintern kan det vara riktigt spĂ„rigt. Det Ă€r inte sĂ„ kul att cykla nĂ€r man har en lĂ„ng bilkö bakom sig en fredagseftermiddag.

– Det har blivit mycket bĂ€ttre plogat de senaste Ă„ren. Man prioriterar gĂ„ng- och cykelvĂ€gar mer nu.

undefined
"Cykeln ger en frihet. Jag slipper anpassa mig efter busstider och leta parkering.", sÀger Anna Lyckholm.

Men Anna önskar att kommunen satsade Ànnu mer pÄ cykelinfrastruktur.

– Skyltningen Ă€r dĂ„lig. BilvĂ€garna Ă€r tydligt markerade, men för cyklister finns nĂ€stan ingenting. SĂ€rskilt till Malmberget. Det Ă€r mĂ„nga som inte vet hur man tar sig dit pĂ„ cykel.

Trots utmaningarna ser hon mest fördelar med att cykla.

– Jag sparar minst 30–40 kronor per dag i brĂ€nslekostnader och slitage. Det blir mycket pengar pĂ„ ett Ă„r.

Men det Àr inte bara ekonomin som gör att hon fortsÀtter.

– Jag gillar att vara ute. Jag Ă€r absolut ingen hĂ€lso- eller hĂ„llbarhetsförebild, men jag tycker det Ă€r skönt att andas sval luft och fĂ„ röra pĂ„ mig.

Anna har Àven inspirerat sin son Vidar att börja cykla.

– Han Ă€r 18 nu och vill absolut inte ha en epatraktor eller vara beroende över bussar. Han cyklar till skolan Ă€ven nĂ€r det Ă€r riktigt kallt – men han tycker jag cyklar för lĂ„ngsamt, sĂ„ han sticker alltid ivĂ€g före mig.

undefined
"Jag tror att mÄnga tar bilen av ren vana. Man tÀnker att det Àr smidigare, men i praktiken Àr det ofta snabbare med cykel.", sÀger Anna Lyckholm.

Hon ser inga större hinder för fler att vÀlja cykeln framför bilen.

– Jag har ingen dyr specialutrustning. Jag har mina gamla skidvantar och en vanlig jacka. Jag har bara dubbdĂ€ck och en hjĂ€lm – det rĂ€cker. Och det gĂ„r snabbt! Innan jag ens hunnit starta bilen och backa ut Ă€r jag i princip framme pĂ„ jobbet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!